De ceva timp, muncitorii din fabrici și centre de distribuție sunt îngrijorați că angajatorii lor vor găsi modalități de a-i înlocui cu roboți și cu inteligență artificială, însă criza Covid-19 a adus această amenințare și în rândul angajaților din servicii și comerț. Firmele apelează din ce în ce mai mult la instrumente automate pentru a îndeplini sarcinile de servire a clienților, sarcini realizate până acum de personal cu salarii mici. Nu este vorba însă nici de roboți, nici de algoritmi sofisticați de inteligență artificială, ci de banale coduri QR sau de sisteme de gestionare a comenzilor, așa cum ar fi Toast, care permit clienților să afle direct pe telefonul lor mobil detalii despre produsul din vitrină, sau să vadă un menu de restaurant mult mai detaliat decât ar putea fi unul tipărit.
De asemenea, magazinele alimentare și-au mărit investițiile în terminale cu auto-plată (self pay) care înlocuiesc casierii, iar mai multe magazine de proximitate experimentează tehnologia Amazon Go (în care un cărucior inteligent scanează și cântărește produsele) pentru a permite clienților să facă cumpărături fără a sta deloc la coadă la o casierie.
Potrivit unel analize Financial Times, spre exemplu, cele 1,7 milioane de locuri de muncă din industria ospitalității și cele 270 de mii de locuri de muncă din comerț pe care economia americană le-a pierdut din februarie 2020 până în prezent nu vor mai fi reînființate.
”Cu aceste locuri de muncă, a existat întotdeauna un anumit risc de automatizare, dar nu a existat o presiune. Covid a distrus acele slujbe”, este de părere Casey Warman, profesor la Universitatea Dalhousie, specializat în economia muncii.
Experții din piața muncii spun că în mod regulat se produc salturi în automatizarea locurilor de muncă în timpul recesiunilor economice, deoarece marjele de profit mai strânse îi obligă pe manageri să fie mai productivi cu mai puține resurse. Iar locurile de muncă cu sarcini repetitive, care nu presupun creativitate ci doar învățare unor automatisme, sunt cele mai vulnerabile în fața progresului tehnologic.
Sursa: Financial Times.
Sursa foto: Vichaya Kiatyingangsulee | Dreamstime.com
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.