LiveSciene compilează o serie de date obținute din Paris, Tokio și din Australia, cu un studiu făcut de chinezi pe trenurile de mare viteză pentru a ajunge la concluzia că, pe lângă regulile obligatorii, mai contează și poziția călătorilor într-un tren sau autobuz, precum și durata călătoriei.
Spre exemplu, la Paris, un studiu făcut de autorități pe 386 de focare de coronavirus, izbucnite între mai și iulie, a arătat că niciunul dintre cei infectați nu luase virusul din transportul public. Dar francezii au început să distribuie măști gratuite tuturor călătorilor de pe autobuzele și trenurile din Paris încă de la finalul lunii aprilie, iar din 11 mai purtarea acestora a devenit obligatorie, sub o sancțiune de 135 de euro.
Studiul făcut de chinezi pe trenurile de mare viteză este mult mai amplu, dar se referă la perioada decembrie – februarie, în care a și izbucnit epidemia. Cercetătorii au identificat 2.300 de pasageri care au dezvoltat Covid-19 într-un interval de până la 14 zile de la călătoria cu trenul și alți 72 de mii de pasageri care au călătorit cu primii 2.300, la o distanță de până la cinci scaune și trei rânduri. În total, doar 234 din cele 72 de mii de pasageri s-au infectat, ceea înseamnă o “rată de atac” de 0,32%.
Cercetătorii chinezi au desenat și o matrice de infectare, în funcție de locul ocupat:
- pentru cei care au stat exact lângă persoanele deja pozitive – 3,5%
- pentru cei care au stat în același rând cu persoanele deja pozitive, dar nu imediat lângă – 1,5%
- pentru cei care au stat la un rând sau două în spatele persoanelor deja pozitive – 9,15%
Procentul de infectare, depinde și de timpul petrecut în tren, alături de una sau mai multe persoane infectate:
- rata de infectare crește cu 1,3% pe oră, în cazul unui pasager așezat lângă o persoană deja pozitivă
- dintre 1.342 de pasageri care au stat ulterior pe locul unei persoane deja infectate, doar una a contractat virusul, de unde rezultă o rată de pozitivare de 0,075%.
Concluzia cercetării este că pasagerii ar trebui să fie despărțiți de cel puțin două locuri și să călătorească maximum trei ore cu trenul, pentru a fi cât mai protejați de COVID-19.
Pe de altă parte, cercetătorii nu au putut stabili exact dacă toți cei 234 de subiecți infectați ulterior călătoriei cu trenul au luat virusul în mijlocul de transport sau din altă parte, nici câți dintre participanții la studiu purtau măști de protecție, destul de utilizate în China încă înainte de epidemie.
Sursa: LiveScience
Foto: Nick Fewings/Unsplash
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.