”Procedura este înceată, învechită, ne creează probleme în multe feluri; e ceva la care nu ne-am așteptat. Înainte aveam nevoie doar de o notă de livrare, formată din facturi și două formulare”, explică pentru BBC Charlie Samways, director de vânzări al unei firme care se ocupă cu comerțul de pește. Un procent de 90% dintre cele mai populare produse ale sale sunt exportate în UE, în țări precum Franța, Spania, Olanda sau Italia.
De la începutul noului an, relațiile comerciale între UE și Regatul Unit se desfășoară după un acord post-Brexit, care îngreunează schimburile, introduce taxe noi și provoacă întârzieri la granița dintre cele două blocuri.
Acum, pentru a-și aduce bunurile în Uniunea Europeană, compania pe care o reprezintă are nevoie de un număr de identificare (EORI number) și trebuie să se asigure că pescarii cu care lucrează sunt autorizați să vândă în UE, dar și că au au licențe pentru a putea pescui. Deși explică faptul că a pregătit aceste aspecte înainte de începutul anului 2021, Samways arată că situația ”din teren” este alta. Doi din opt angajați ai săi se ocupă acum cu ”gestionarea afacerilor legate de problema Brexit”. Pentru fiecare încărcătură livrată, trebuie completat un formular care cuprind până la 149 de câmpuri: de la denumirea navei folosite pentru pescuit, la cantitatea și denumirea produselor. Acest certificat se întinde pe 27 de pagini.
De asemenea, pentru fiecare lot exportat este nevoie de un certificat care atestă că produsul întâlnește standardele de sănătate ale Uniunii Europene. Un veterinar autorizat inspectează produsele și semnează, la rândul său, altă documentație de 20 de pagini (în engleză și limba țării membră-UE prin care marfa intră în blocul comunitar).
Un alt certificat de două pagini trebuie obținut pentru a atesta valoarea bunurilor importate. Autoritățile statului european prin care marfa intră în UE trebuie notificate cu o zi în avans despre faptul că marfa va ajunge în vamă. După ce toată documentația a fost încărcată în sistemul guvernului britanic, se eliberează într-o oră un cod de bare pentru produse, care trebuie prezentat fizic în portul Dover. Pe lângă restul documentației, mai sunt atașate o serie de 22 de facturi. În total, sunt 71 de pagini de certificate pentru ca un camion încărcat cu pește să ajungă din Marea Britanie în Franța.
Pe lângă toată birocrația, în contextul pandemiei de coronavirus, șoferii de camioane trebuie să facă dovada că nu sunt infectați cu coronavirus, când ajung în portul Dover, pe partea engleză a Canalului Mânecii.
Odată ajunsă încărcătura pe teritoriul UE, toată documentația este verificată de autorități, proces care poate dura și șase ore. După ce autoritățile certifică faptul că marfa respectă toate standardele și are avizele necesare, rezultatul inspecției trebuie înscris într-un sistem european dedicat. În cazul activității desfășurate de Charlie Samways, un transport în Franța, de exemplu, durează mai mult cu 24 de ore decât înainte de Brexit.
Analiza completă pe BBC.
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.