Reuters relatează că, la începutul lunii septembrie, un pilot experimentat al companiei Wizz Air s-a declarat foarte îngrijorat după ce a aflat că avionul pe care îl pilota urma să zboare pe deasupra Irakului, noaptea, într-un moment în care tensiunile militare dintre Iran și Israel erau în creștere.

Pilotul, care nu a vrut ca identitatea să îi fie dezvăluită de teama că și-ar putea pierde locul de muncă, a contestat decizia, în condițiile în care compania aeriană considerase cu o săptămână în urmă că ruta nu este sigură. Răspunsul primit a fost că “rutele aeriene sunt sigure acum” și că trebuie să zboare pe acel culoar, fără explicații suplimentare.

Câteva zile mai târziu, când Iranul a lansat un atac aerian asupra Israelul, Irakul și-a închis spațiul aerian, ceea ce pentru pilotul Wizz Air a însemnat o confirmare a suspiciunii că nu era sigur să zboare pe acea rută. Într-un răspuns pentru Reuters, Wizz Air a declarat că siguranța este prioritatea sa principală și că a efectuat evaluări detaliate ale riscurilor înainte de a relua zborurile peste Irak și alte țări din Orientul Mijlociu.

Totuși, dezbaterile privind siguranța de a survola regiunea sunt în plină desfășurare în Europa, unde piloții sunt protejați de sindicate, spre deosebire de alte părți ale lumii. Reuters a analizat nouă scrisori de la patru sindicate europene, reprezentând piloți și echipaje, care și-au exprimat îngrijorarea cu privire la siguranța de a survola spațiul aerian al țărilor din Orientul Mijlociu. Scrisorile au fost trimise către Wizz Air, Ryanair, airBaltic, Comisia Europeană și Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (EASA).

Nimeni nu ar trebui să fie forțat să lucreze într-un mediu atât de periculos și niciun interes comercial nu ar trebui să fie mai presus de siguranța și bunăstarea celor de la bord. Faptul că Wizz Air trimite e-mailuri în care afirmă că este în sigur este irelevant pentru angajații comerciali. Zborurile în aceste zone de conflict, chiar dacă sunt misiuni de salvare, ar trebui efectuate de aeronave și personal militar, nu de echipaje comerciale”, se arată într-o scrisoare adresată EASA și Comisiei Europene din partea sindicatului român al echipajelor de zbor FPU România, citat de Reuters.

În alte scrisori, angajații au cerut companiilor aeriene să fie mai transparente cu privire la deciziile lor despre rute și au cerut dreptul de a refuza să zboare pe rute periculoase.

Sursă: Reuters

Foto: Hans Slegers | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday