De la crearea sa în 2004 și până în prezent, compania s-a mai confruntat atât cu scurgeri de informații din interior, cât și cu anchete ale Congresului American, dar niciodată cu toate acestea în același timp, scrie CNN.
Începând de vinerea trecută, o rețea care reunește 17 publicații americane publică articole pe baza mărturiilor și documentelor prezentate de Frances Haugen, fost direct al Facebook care demonstrează că firma a prioritizat profitul în detrimentul siguranței utilizatorilor. În dezvăluirile de presă, reunite sub umbrela “Facebook Papers”, jurnaliștii arată nu numai abuzurile și încălcările legale petrecute în mediul online, dar și faptul că gigantul rețelelor de socializare a preferat să nu modereze conținutul sensibil, instigarea la ură și violența și a ignorat impactul negativ al Instagram asupra sănătății mintale a tinerelor adolescente.
Acuzațiile lansate acum de Haugen lovesc compania pe mai multe planuri în care Facebook a susținut, în ultimii ani, că face progrese, cum ar fi în domeniul protecției datelor, a controlului asupra conținutului sau a concurenței. În aceste condiții, redacția CNN se întreabă dacă “este Facebook capabil să gestioneze răul potențial pe care platformele sale îl pot avea asupra oamenilor sau a devenit prea mare pentru a nu eșua?”
Facebook a încercat să o discrediteze pe Frances Haugen, spunând despre aceasta că prezintă în mod eronat o serie de acțiuni: “Da, într-adevăr, suntem o companie și facem profit, dar ideea că o facem în detrimentul siguranței și bunăstării oamenilor este o interpretare greșită asupra intereselor noastre comerciale”, a declarat un purtător de cuvânt al grupului. Vicepreședintele pentru Comunicare a spus că documentele dezvăluite sunt “doar o selecție” care nu poate susține o concluzie sinceră, însă nu este clar de Facebook nu se mobilizează pentru a face publice toate documentele necesare pentru a trage o altă concluzie.
Un episod în care Facebook nu s-a achitat de îndatoririle față de utilizatori a fost detaliat pe larg de către Wall Street Journal la jumătatea lunii septembrie. Potrivit The Journal, un cartel mexican de droguri s-a folosit de platformă pentru a propaga conținut violent și a recruta adepți, anchetă la care Facebook a răspuns că încă lucrează la algoritmii responsabili pentru înlăturarea acestui tip de conținut. De altfel, chiar și Haugen a criticat faptul că Facebook se bazează mai mult pe tehnologii și AI și că are prea puțin personal pentru numărul de utilizatori la nivel mondial.
Alte documente arată că Facebook știa că platforma este folosită în Etiopia, țara “înghițită” de războaie civile, pentru a incita la violențe, iar unii angajați au semnalat în repetate rânduri asupra acestei probleme, dar, din nou, șefii nu au luat nicio măsură. Potrivit CNN, în alte țări sărace, pe platformă există anunțuri despre vânzarea de persoane, iar acestea rămân afișate chiar zile în șir, fără a fi blocate de Facebook.
Dar cele mai importante dezvăluiri se referă la atacul asupra Capitoliului din 6 ianuarie. Documentele, inclusiv unele care arată în timp real contramăsurile pe care angajații Facebook le implementau, descriu o imagine a unei companii care, de fapt, era fundamental nepregătită și depășită pentru modul în care mișcarea Stop the Steal a folosit platforma pentru a se organiza. Facebook a luat cu adevărat mpsuri numai după ce mișcarea, care a jucat un rol esențial în insurecție, a devenit violentă.
În ciuda dezvăluirilor care curg de mai bine de o lună, CNN a identificat chiar săptămâna trecută un grup care postează pe Instagram fotografii cu arme, poze și videoclipuri în care oamenii par a fi împușcați sau decapitați. După ce CNN a cerut Facebook explicații, un purtător de cuvânt a declarat că respectivul conținut a fost eliminat.
Potrivit companiei, doar 13 miliarde de dolari au fost investiți din 2016 și până acum pentru a crește gradul de siguranță pe platforme, în contextul în care a obținut doar anul trecut venituri de peste 85 de miliarde de dolari și un profit de 29 de miliarde. Responsabilul cu comunicarea a contrazis-o pe Haugen, spunând că rețeaua are peste 40 de mii de angajați pentru problemele de securitate și siguranță, inclusiv 16 mii care controlează conținutul publicat în peste 70 de limbi.
Facebook se confruntă și cu o scădere la nivel de încredere a angajaților. În cadrul ediției din 2020 a sondajului anual realizat cu angajații, o parte dintre angajați s-au plâns că încrederea în șefii lor a scăzut, pe fondul acțiunilor și declarațiilor din perioada anterioară.
Analiza integrală: CNN
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.