Rețeaua națională de trenuri este un simbol al ingineriei japoneze, de mai bine de 50 de ani. Trenurile super-rapide, cunoscute sub numele de trenuri-glonț sau „Shinkansen”, sunt promotorul infrastructurii de transport și un excelent produs de export, pentru că ele s-au dovedit eficiente, sigure și profitabile încă de la lansarea din 1964. Acestea circulă cu viteze de până la 320 de kilometri pe oră, însă pe numeroase segmente viteza este limitată la 120 de kilometri pe oră.
Dar obiceiul japonezilor de a face naveta la locul de muncă cu trenul a fost reconfigurat de pandemia de coronavirus. Viitorul noii generații Shinkansen este amenințat acum atât de pandemie, cât și de natalitatea scăzută și de depopularea orașelor mici și a zonelor rurale, de unde tot mai mulți tineri migrează către orașele mari.
În al doilea trimestru al anului, veniturile rețelei de transport feroviar au scăzut cu 73%, comparativ cu veniturile obținute în aceeași perioadă din 2019. În aceste condiții, compania a decis să renunțe la o parte din cursele care nu erau profitabile, dar a fost obligată să mărească numărul curselor de pe rutele aglomerate, pentru a asigura condițiile de distanțare socială.
Unii experți văd totuși o oportunitate în pandemie, care a frânat apetitul japonezilor de a migra către marile aglomerații urbane, un obiectiv pe care guvernele Japoniei îl urmăresc deja de 50 de ani. Ei consideră totuși că viitorul transportului feroviar depinde însă de accelerarea investițiilor în costisitoarele trenuri pe pernă magnetică (Maglev) care rivalizează ca viteză (430 de km/h) cu avioanele și ar răspunde atât dorinței generației mai tinere de a lucra în centrele urbane mari, cât și tendințelor actuale de a locui în zonele rurale, prin scurtarea distanțelor.
O astfel de cale de ghidaj experimentală a fost construită în anii 70, dar un proiect mai mare de dezvoltare, cu o investiție uriașă de 27 de miliarde de dolari, a fost demarat abia în 2016 de fostul premier Shinzo Abe. El ar fi trebuit finalizat însă abia în 2037 și nu este clar dacă plecarea de la guvernare a lui Abe va grăbi sau va întârzia aceste planuri.
Sursa: Bloomberg.
Sursa foto: Fikri Rasyid//Unsplash
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.