”Cred că utilizarea comercială a taxiurilor (aeriene) poate începe să aibă loc în 2024 sau 2025”, a declarat Patrick Ky, director executiv al Agenției pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (EASA).
Potrivit EASA, primele operațiuni comerciale vor fi livrarea de mărfuri cu drone și transportul de pasageri, inițial cu un pilot la bord. Ulterior ar putea urma pilotarea la distanță sau chiar servicii autonome. Mai multe proiecte pilot sunt în curs de desfășurare și unii producători europeni au solicitat deja certificarea, inclusiv pentru vehiculele pilotate pentru transportul de pasageri.
”EASA se concentrează pe proiecte care implică vehicule pentru pasageri pilotate și drone nepilotate pentru livrările de marfă. Vehiculele complet autonome sunt încă la câțiva ani distanță”, a mai spus Ky.
Startupul german Volocopter și susținătorii altor proiecte precum autoritatea care gestionează aeroporturile din Paris speră ca această tehnologie să fie aprobată înainte de Jocurile Olimpice care se vor desfășura la Paris în 2024.
”Cât de repede intră în circulație aceste vehicule va depinde, de asemenea, de aprobările operaționale care examinează dacă acestea zboară deasupra centrelor urbane sau potențiale pericole, cum ar fi căile ferate”, a spus Ky.
Piața Urban Air Mobility (UAM) ar putea ajunge la 4,2 miliarde de euro în Europa până în 2030 și ar putea crea 90 de mii de noi locuri de muncă. Aproximativ 31% din piața globală a noii tehnologii ar avea sediul în Europa.
Totodată, EASA a dat publicității un studiu care arată un sprijin larg din partea cetățenilor pentru astfel de vehicule cu electricitate, capabile să decoleze și să aterizeze vertical. Sondajul a arătat că 83% dintre respondenți au o atitudine pozitivă față de UAM, 71% dintre persoanele chestionate din șase zone urbane (Barcelona, Budapesta, Hamburg, Milano, Öresund și Paris) fiind gata să încerce aceste servicii. 41% consideră că acest serviciu ar fi foarte benefic pentru serviciile medicale de urgență.
Majoritatea persoanelor chestionate de EASA și-au exprimat, de asemenea, îngrijorarea cu privire la impactul asupra păsărilor sau insectelor, în timp ce securitatea cibernetică era pe lista potențialelor griji, în special pentru drone.
Surse alternative: Reuters, EASA.
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.