O analiză a Reuters arată că amplul pachet de sancțiuni adoptat de SUA, vineri, asupra producătorilor și navelor de transport de petrol rusesc, a început să schimbe drastic piața globală a petrolului. În special, China și India, cei mai mari cumpărători ai petrolului rusesc, sunt nevoite să se orienteze spre surse alternative mai costisitoare din Orientul Mijlociu, America și Africa, ceea ce duce la creșterea prețurilor și a costurilor de transport.

Totuși, pe măsură ce prețurile petrolului din Orientul Mijlociu și Africa continuă să crească, iar costurile de transport devin mai mari, rafinăriile asiatice consideră tot mai atractive importurile de petrol din SUA. Creșterea exporturilor americane către piețele asiatice ar putea consolida influența economică și politică a SUA în regiune, în timp ce sortimente precum Oman și Murban devin din ce în ce mai scumpe. Potrivit directorului de cercetare al Onyx Capital Group, diferențele de preț dintre petrolul Brent și Dubai se vor reduce, iar volatilitatea pieței va rămâne ridicată, crescând prețurile pentru toți importatorii.

Trezoreria SUA a inclus pe lista sancțiunilor mari companii petroliere rusești, precum Gazprom Neft și Surgutneftegas, dar și 183 de nave implicate în transportul petrolului rusesc. Dintre acestea, 143 sunt petroliere care, anul trecut, au transportat peste 530 de milioane de barili de petrol, reprezentând 42% din exporturile maritime totale ale Rusiei. Conform analistului Matt Wright de la Kpler, aproximativ 300 de milioane de barili au fost livrați Chinei, iar restul, în mare parte, Indiei. Reducerea accesului la flota disponibilă pentru transportul petrolului rusesc va crește inevitabil tarifele de transport, influențând direct costurile globale.

Anul trecut, importurile de petrol rusesc ale Indiei au crescut cu 4,5%, ajungând la 1,764 milioane de barili pe zi, echivalentul a 36% din totalul importurilor sale. În același timp, China a înregistrat o creștere de 2% a importurilor, ajungând la 2,159 milioane de barili pe zi, ceea ce reprezintă 20% din necesarul său total. Aceste dependențe de petrolul rusesc îi determină pe analiști să estimeze că rafinăriile chineze vor fi nevoite să își reducă producția, în timp ce India va trebui să caute alternative rapide pentru a înlocui petrolul rusesc.

Sancțiunile au fost concepute pentru a reduce capacitatea Rusiei de a finanța războiul din Ucraina, început în 2022. Limitarea veniturilor obținute din exporturile de petrol reprezintă o componentă esențială a strategiei internaționale menite să slăbească economia rusă și să limiteze agresiunile militare.

Sursă: Reuters

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday