Victoria șoc a unui candidat ultranaționalist, pro-rus, în primul tur al alegerilor prezidențiale din România se transformă într-un test definitoriu de responsabilitate pentru TikTok, scrie Politico.
“De ani de zile, aplicația de socializare deținută de China a trezit preocupări de securitate în SUA și Europa, pentru că ar putea fi folosită pentru manipulare în masă, dar acum se confruntă cu o furtună intensă de reglementare la București, cu privire la faptul dacă a jucat un rol în denaturarea democrației, într-o țară UE de 19 milioane de locuitori. Autoritățile de reglementare și observatorii electorali se concentrează asupra modului în care Călin Georgescu – un necunoscut de extremă-dreapta, sceptic față de NATO și fan al președintelui rus Vladimir Putin – a fost brusc catapultat din obscuritate, în ceea ce unii politicieni și experți suspectează că este o operațiune sub acoperire desfășurată prin mii de conturi false”.
Pentru TikTok, aplicație deținută de ByteDance, o companie cu sediul în China – aliatul comunist al Rusiei, acesta este momentul în care trebuie să dea socoteală.
Reacțiile din România amintesc de situația cu care s-a confruntat Facebook în urma votului referendumului pentru Brexit din 2016 și de dezvăluirile conform cărora firma Cambridge Analytica a ajutat campania celor care doreau ieșirea din UE, manipulând rețelele de socializare și influențând utilizatorii într-un mod opac și neleal.
Autoritățile române aduc acum bătălia pe scena europeană și fac apel la ajutorul autorităților de reglementare a rețelelor de socializare din UE, transformând cazul într-un test al noilor reglementări ale Bruxelles-ului asupra rețelelor sociale.
În 2022, blocul de 27 de țări a adoptat Digital Services Act (DSA), un cadru legal puternic care impune platformelor online să lupte împotriva “riscurilor sistemice”, inclusiv a dezinformării și interferenței electorale. Cele mai mari astfel de platforme, precum Facebook, YouTube, Instagram și TikTok, intră sub supravegherea Comisiei Europene. Executivul UE are puterea de a amenda firmele care nu respectă regulile cu până la 6% din cifra de afaceri globală și chiar de a bloca o aplicație în toată Europa.
Autoritățile române și-au împărtășit constatările cu Bruxelles-ul despre comportamentul TikTok în timpul alegerilor, iar Comisia Europeană se va întâlni acum cu TikTok și cu alte platforme de social media înaintea celui de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale din 8 decembrie. “Dacă Comisia suspectează o încălcare pe baza probelor pe care le avem la dispoziție, poate deschide proceduri pentru a verifica respectarea normelor DSA de către TikTok”, a spus purtătorul de cuvânt Thomas Regnier. În același timp, “Comisia nu se amestecă în alegerile naționale și încearcă să asigure în cadrul competențelor sale condiții echitabile pentru toți candidații”, a subliniat Regnier.
Altfel spus, nici Bruxellesul nu vrea să fie acuzat de amestec într-un vot național.
Au apărut acuzații conform cărora ascensiunea lui Georgescu nu a fost doar stimulată de conținut atractiv, viral. Cercetătorii și ONG-urile au indicat două tactici dubioase pe care Georgescu s-ar fi putut baza pentru ca contul său să fie preluat de algoritmul TikTok: fie utilizarea mai multor conturi false, într-o campanie coordonată pentru a-i propulsa conținutul, fie plata unor “influenceri” pentru a-și promova direct contul.
Expertul în dezinformare Felix Kartte de la Stiftung Mercator și care a lucrat anterior la unitatea de dezinformare a Serviciului European de Acțiune Externă a declarat că 5.000 de “conturi aparent coordonate” au fost depistate, acestea arătând cam ciudat și părând a fi afiliate cu Georgescu. Bogdan Manolea, director la Asociația pentru Tehnologie și Internet a adăugat că “există un val de mii de conturi false, cu numele unor candidați, care sunt folosite numai pentru a face publicitate falsă”.
TikTok a respins cu înverșunare aceste afirmații. “Până în prezent, nu am găsit nicio dovadă a unei operațiuni de influențare pe platforma noastră în ultimele câteva săptămâni pentru alegerile prezidențiale aflate în desfășurare în România și nici vreo dovadă de influențare străină”, a comunicat platforma într-o scrisoare adresată autorităților române. TikTok a adăugat că ar fi eliminat peste 150 de conturi false legate de Georgescu și peste 650 de conturi legate de alți candidați.
TikTok are o interdicție generală de publicitate politică, dar plătirea unor influenceri pentru a promova un cont politic sau un hashtag ar fi o modalitate de a evita acest lucru, mai arată analiza Politico.
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.