Conform vicepreședintelui Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), Valentin Jucan, sesizarea a fost depusă în urma unui raport realizat de Expert Forum, care arată că “candidatul independent Călin Georgescu a înregistrat o creștere semnificativă în preferințele electorale, de la 2% la 22%. Această evoluție a fost atribuită în mare parte unei campanii desfășurate pe TikTok, bazată pe coordonarea unor conturi care au promovat activ conținut electoral, fără marcaje adecvate, dar și pe amplificarea artificială a mesajelor prin algoritmi, utilizând hashtag-uri dedicate, care au atras milioane de vizualizări”.
Conform oficialului CNA, există suspiciuni că “algoritmii TikTok au amplificat conținut electoral favorabil unui singur candidat, generând un dezechilibru în competiția electorală și periclitând pluralismul politic”. De asemenea, TikTok nu a evaluat în niciun fel modul în care este amplificată dezinformarea și în care este propagat conținutul nemarcat corespunzător în timpul campaniei electorale, existând “risc de manipulare prin algoritmi opaci (algoritmii TikTok prioritizează conținut emoțional, distorsionând dezbaterea publică)”.
Raportul Expert Forum indică faptul că multe materiale distribuite pe TikTok nu au fost marcate ca fiind de natură electorală. Analiza mai arată și că TikTok a permis promovarea indirectă a mesajelor politice prin influenceri, fără etichetare adecvată, și nu a asigurat transparența necesară pentru identificarea sponsorilor sau a surselor conținutului electoral.
“Lipsa transparenței generează riscuri semnificative, inclusiv distorsionarea dezbaterilor publice, prin promovarea disproporționată a conținutului care poate influența emoțional publicul, și influențarea procesului electoral, prin amplificarea conținutului favorabil unui anumit actor politic, fără mecanisme de verificare sau echilibrare”, mai arată vicepreședintele CNA. Acesta cere Comisiei Europene o investigație oficială asupra conformității TikTok privind transparența algoritmilor și riscurile sistemice și să solicite TikTok să publice o evaluare detaliată a riscurilor democratice legate de activitatea sa în România.
Într-o intervenție ulterioară la Digi24, Valentin Jucan a mai adăugat: “Întregul spectru online care guvernează platformele este regăsit în DSA. În cadrul acestui regulament, care a fost preluat de România și CNA, avem un set de reguli, care se aplică tuturor platformelor și companiilor de media. Indicăm nerespectarea obligațiilor privind evaluarea riscurilor sistemice. Algoritmii TikTok au fost amplificati în favoarea unui candidat. Candidatul Georgescu nu a semnalat nicio cheltuială în această campanie, ceea ce ridică semne de întrebare. Solicităm Comisiei Europene să ceară TikTok să publice date demografice detaliate”.
Într-un răspuns pentru Paginademedia.ro, TikTok a făcut câteva precizări, cu privire la Călin Georgescu: “În raportul nostru din septembrie, am făcut public că am demontat o reţea care targeta audienţa în limba română, însă nu avem dovezi care să sugereze că această reţea este legată de actuala campanie pentru Preşedinţie. (…) Şi alţi candidaţi au avut o prezenţă pe TikTok, aşa că e inexact să spunem că Georgescu a fost singurul care a avut abilitatea să-şi atingă publicul prin platforma noastră”.
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.