Luna aceasta se împlinește un an de când Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) a devenit parte din viața noastră. Lansat pe 30 noiembrie 2023, SGR s-a dovedit un instrument important pentru un viitor mai bun și schimbarea obiceiurilor de consum, încurajând responsabilitatea față de mediu pentru fiecare dintre noi.
Sistemul de Garanție-Returnare este o premieră pentru România, iar pentru provocările întâmpinate în faza inițială, inerente unui program de o asemenea complexitate și anvergură, s-au căutat permanent soluții prin colaborare între toți actorii implicați. Încă de la început, RetuRO, administratorul sistemului, a susținut un dialog direct și constant cu toate părțile implicate pentru a le înțelege nevoile și a găsi împreună soluții eficiente care să facă sistemul deopotrivă ușor de utilizat de către consumatori și simplu de adoptat de către comercianți.
În ceea ce privește comercianții, aceștia sunt o verigă cheie în sistem, întrucât reprezintă liantul între SGR și consumatori. În efortul de a susține adoptarea sistemului de către comercianți, RetuRO le-a oferit constant sprijin personalizat, a organizat periodic întâlniri cu aceștia, oferindu-le ocazia să adreseze întrebări și să împărtășească dificultățile întâmpinate, și a demarat o amplă campanie de informare pentru a prezenta pașii necesari pentru înscrierea în sistem. De asemenea, RetuRO a adus îmbunătățiri permanente sistemului, adaptând fluxurile operaționale și simplificând procedurile în aspecte cheie.
Un exemplu în acest sens îl reprezintă adaptarea frecvenței și a modalității de preluare a ambalajelor colectate, astfel încât ele să nu devină o povară pentru operatorii din HoReCa și micii comercianți, care au semnalat adesea lipsa spațiului de depozitare. Astfel, începând cu cea de-a doua comandă de ridicare a ambalajelor SGR, ele sunt preluate de către transportatorii RetuRO în maximum 2 zile. La prima comandă sunt necesare 7 zile pentru a putea adăuga adresa magazinului pe ruta transportatorilor. Prin îmbunătățirea timpilor de ridicare a sacilor cu ambalaje de la comercianți, punctele de returnare pot funcționa fără întreruperi cauzate de lipsa spațiului de depozitare.
O altă veste bună este aceea că, în curand, sacii necesari colectării vor fi oferiți gratuit comercianților și operatorilor HoReCa, fără a mai fi facturați de către Administratorul SGR, conform noii metodologii de calcul publicate pentru calculul tarifului de gestionare. Această măsură vine ca un real avantaj pentru micii comercianți, întrucât ei sunt mai predispuși să resimtă presiunea costurilor operaționale. Aceștia nu vor mai trebui să aloce resurse pentru achiziționarea sacilor SGR, ceea ce le va permite să-și concentreze bugetele pe alte nevoi importante pentru afacerea lor. Practic, devine mult mai simplu și accesibil pentru aceștia să intre în Hora Reciclării, ceea ce poate crește în mod semnificativ numărul punctelor de colectare disponibile pentru consumatori.
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.