Antoine Armand, ministrul francez de Finanțe, a declarat că guvernul va face presiuni asupra Comisiei Europene pentru a reconsidera sancțiunile care se vor aplica din 2026 și că va cere și altor state să susțină poziția Franței: “Producătorii care sunt ferm angajați în electrificarea vehiculelor nu ar trebui să plătească amenzi”.

Noile norme europene impun companiilor să-și reducă emisiile de dioxid de carbon prin creșterea ponderii de vehicule electrice sau hibride din totalul vânzărilor. UE țintește o scădere cu 15% a volumului de emisii la final de 2025, față de anul de referință 2021. Din estimările companiilor din industrie, acest lucru presupune că pentru fiecare patru mașini pe benzină sau diesel vândute, ar trebui să comercializeze una electrică. 

Regulile vor intra în vigoare gradual, iar cea mai drastică, interzicerea vânzării de vehicule cu motoare pe combustibili fosili, va debuta în 2035. Cu toate acestea, amintește Financial Times, BMW și Renault, alături de alți constructori, fac lobby pe lângă autoritățile de la Bruxelles pentru relaxarea normelor, pe fondul scăderii cererii pentru electrice. Față de primele nouă luni din 2023, în același interval din acest an s-a observat o diminuare cu 6%, iar cota de piață a scăzut de la 14% la 13%.

Potrivit unui studiu întocmit de Renault, producătorii de automobile din UE vor trebui să acopere 20-22% din piața europeană a vehiculelor electrice, pentru a se conforma obiectivelor privind emisiile. Cererea slabă pentru modele producătorilor occidentali, combinată cu ofertele mai ieftine puse la dispoziție de grupurile chineze, au făcut ca Volkswagen să anunțe un amplu plan de concedieri, iar alianța Stellantis să-și reducă previziunile de venituri și profit.

Poziția Franței riscă să stârnească nemulțumirea acelor companii care au făcut mai multe eforturi și care susțin pe deplin regulamentul de mediu. Până acum, Parisul s-a arătat angajat față de acesta, dar a cerut termene mai flexibile pentru aplicarea măsurilor. Germania și Cehia, important exportator de componente auto, au cerut relaxarea unor măsuri, în timp ce guvernul italian a mers mai departe și a criticat politica europeană “autodistructivă”.

ACEA, care reprezintă producătorii europeni de vehicule, a cerut măsuri urgente de ajutor, pe fondul încetinirii cererii pentru mașini electrice: “Schimbarea profundă a climatului geopolitic și economic ridică perspectiva descurajantă fie a unor amenzi de miliarde de euro, fie a unor reduceri inutile ale producției, cu pierderi de locuri de muncă și slăbirea lanțului european de aprovizionare”.

Sursa: Financial Times

Foto: Simon Thomas | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday