”Creșterea prețurilor și a costului vieții (42%) și situația economică (41%) au fost principalele subiecte care i-au motivat pe cetățenii UE să voteze la ultimele alegeri europene din luna iunie a acestui an. O treime dintre alegătorii din cele 27 de state membre (34%) spun că situația internațională a fost un subiect care i-a încurajat să voteze, în timp ce o proporție similară menționează apărarea democrației și a statului de drept (32%)”, relevă ultimul eurobarometru.
În ceea ce îi priveşte pe cetăţenii români, principalele subiecte care i-au motivat să voteze la alegerile europene din luna iunie sunt: situaţia economică (45%); creşterea preţurilor şi a costului vieţii (44%); protecţia socială, bunăstarea şi accesul la asistenţă medicală (32%, faţă de doar 24% media UE); situaţia internaţională (30%); democraţia şi statul de drept (27%); apărarea şi securitatea (27%, similar cu media UE de 28%).
Cei care nu au votat spun, de asemenea, că situația economică (36% media UE, 41% România) și costul vieții (46% identic media UE și România) i-ar fi putut motiva să participe la alegeri. În cazul respondenţilor din România, protecţia socială, bunăstarea şi accesul la asistenţă medicală reprezintă pentru 35% dintre aceştia un subiect care i-ar fi putut motiva să meargă la vot, urmat de apărare şi securitate (24%) şi situaţia internaţională (21%).
Comunicatul integral:
Comentând rezultatele sondajului, Președinta Parlamentului European, Roberta Metsola, a declarat: „În luna iunie, cetățenii din întreaga Europă și-au făcut auzită vocea, în condițiile în care am asistat la cea mai mare participare la alegerile pentru Parlamentul European din ultimii 30 de ani. Cetăţenii ne-au dat mandat să acționăm, să oferim răspunsuri și soluții benefice în viața lor de zi cu zi. Parlamentul îşi va onora promisiunile. În următoarele săptămâni, vom examina noua Comisie Europeană pentru a ne asigura că aceasta va aborda aspectele care reprezintă o prioritate pentru cetățeni: costul vieții, starea economiei noastre, democrația, statul de drept, migrația și securitatea. Parlamentul European va continua să depună eforturi pentru ca vocea cetățenilor să conteze în UE.”
Sprijin pentru UE și un nivel ridicat de încredere în democrația parlamentară
Sprijinul pentru UE rămâne ridicat, în pofida problemelor economice. Rezultatele sondajului indică faptul că 65% dintre cetățenii europeni sunt optimiști cu privire la viitorul UE. Procentul cetățenilor români optimiști cu privire la viitorul UE (68%) este mai mare decât media europeană și în creştere cu 7 puncte procentuale faţă de anteriorul sondaj din februarie-martie 2024. La nivelul UE27, cetăţenii continuă să aibă o impresie pozitivă despre UE (48%), doar 16% declarând că au o imagine negativă. 52% dintre respondenţii din România declară că au o imagine pozitivă despre UE, în creştere cu 2 puncte procentuale faţă de sondajul anterior, şi doar 11% au o imagine negativă, în scădere cu 5 puncte procentuale faţă de precedentul sondaj.
Aderarea la UE este, de asemenea, privită într-o lumină favorabilă. Șapte din zece europeni (70% media UE) consideră că țara lor a beneficiat de pe urma apartenenței la UE, cifră care a rămas stabilă în ultimii ani. De asemenea, 70% dintre cetățenii români participanți la sondaj consideră că țara lor a avut beneficii de pe urma statutului de membru al UE, în creștere cu 5 puncte procentuale față de sondajul realizat în februarie/martie 2024, înainte de alegerile europene. În ansamblul UE există patru motive principale pentru care calitatea de membru este considerată benefică: intensificarea cooperării dintre statele membre (36%), protejarea păcii și consolidarea securității (32%), contribuția UE la creșterea economică (28%) și crearea de noi oportunități de muncă (24%).
Pentru respondenții din România, primele patru motive pentru care statutul de membru al UE este considerat benefic sunt: crearea de noi oportunități de muncă (37%), protejarea păcii și consolidarea securității (26%), intensificarea cooperării dintre statele membre (24%), contribuția UE la creșterea economică (24%).
Încrederea în democrația parlamentară europeană este deosebit de ridicată la începutul celei de-a zecea legislaturi a PE: 42% dintre cetățenii europeni (53% dintre cetăţenii români) au o imagine pozitivă despre Parlamentul European – cel mai bun rezultat înregistrat vreodată pentru acest indicator.
Europenii și-au confirmat sprijinul pentru democrația UE la alegerile europene din iunie anul trecut. Prezența la vot a fost de 50,74% la nivelul UE (52,40% în România), cea mai mare din ultimii 30 de ani și similară cu cea din 2019. Aceasta a crescut în 16 din cele 27 de țări, inclusiv în România, în comparație cu alegerile europene din 2019. Faptul că votul contează este confirmat și de 56% dintre cetățenii UE (50% în România), care sunt de acord că vocea lor contează în UE – la nivelul UE rezultatul reprezintă o creștere de 8 puncte procentuale față de februarie/martie 2024 (48%).
Analiza acestui sondaj post-electoral sugerează, de asemenea, că votul la alegerile europene devine un obicei pentru mulți cetățeni. Când au fost întrebați de ce au votat, 46% dintre alegătorii europeni spun că o fac întotdeauna (35% în România), în timp ce 42% spun că este datoria lor ca cetățeni (31% în România), iar 20% dintre respondenții din UE spun că doresc să sprijine partidul politic de care se simt apropiați (21% în România).
Alegerea făcută la scrutinul european din 2024 s-a bazat în principal pe cât de apropiate au fost propunerile partidelor de ideile și valorile alegătorilor. Propunerile unui anumit partid pe teme europene au fost cel mai frecvent motiv pentru a primi votul, invocat de 47% dintre alegătorii europeni (+4 puncte procentuale față de 2019).
În cazul respondenților din România, principalele motive care au stat la baza deciziei de a vota un partid anume sunt: obișnuința de a vota partidul respectiv (39%); propunerile privind problemele naționale (38%); propunerile privind o problemă considerată importantă de către respondent (37%); propunerile privind problemele europene (31%).
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.