Luca de Meo, șeful Renault, a explicat la Radio Inter din Franța că modul de calcul al emisiilor de carbon pe vehicul produs, precum și reducerea acestei limite, începând din 2025, va aduce amenzi de 15 miliarde de euro pentru producătorii europeni de automobile. El a explicat că acest lucru se întâmplă în special din cauza reducerii ponderii mașinilor electrice vândute, fapt care a crescut ponderea celor pe carburație. Pentru a evita amenzile, țările europene ar trebui să își reducă producția de vehicule pe combustie cu 2,5 milioane de vehicule pe an, adică cu un procent uriaș, de circa 20%.
“Vânzările de EV sunt la jumătate din ceea ce ne-ar trebui pentru a atinge obiectivele care ne-ar permite să nu plătim amenzi”, a mai spus de Meo, care este și președintele Asociației Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA). Calcularea limitelor de poluare se face pe fiecare producător auto în parte, iar din 2025 acestea scad de la 116 g/km la 94 g/km. Cum vehiculele electrice nu produc emisii, fiecare EV vândut scade ponderea de poluare a unui vehicul pe benzină sau motorină vândut. Pentru depășirea limitei, un producător de mașini trebuie să plătească o amendă de 95 de euro pentru fiecare vehicul vândut.
Un alt mare producător european, Volkswagen, se confruntă cu probleme generate tot de încetinirea vânzărilor de EV și trebuie să-și reducă costurile cu 10 miliarde de euro pe an. Germania a decis, la finalul anului trecut, eliminarea subvențiilor pentru mașinile electrice, iar apoi, rând pe rând, mai multe țări europene (inclusiv România) le-au redus sau le-au eliminat complet. Săptămâna trecută, guvernul german a decis reintroducerea subvenților pentru electrice, cel mai probabil din cauza tensiunilor generate de decizia Volkswagen de a închide sau restructura mai multe fabrici din Germania.
Producătorii de automobile vor însă o schimbare a legislației europene și o amânare a reducerii pragului de poluare care ar trebui să intre în vigoare din 2025: “Trebuie să ni se acorde puțină flexibilitate. Stabilirea de termene limită și amenzi fără a putea face acest lucru mai flexibil este foarte, foarte periculos”, a mai spus Luca de Meo.
În Marea Britanie, unde o lege similară obligă producătorii și importatorii să nu vândă un număr de mașini pe benzină și motorină mai mare de 78% din totalul vehiculelor vândute, i-a forțat pe aceștia să facă discounturi pentru mașinile electrice, pentru a determina o creștere a ponderii acestora.
Nu este clar dacă o presiune pusă pe industria auto, atât în UE, cât și în UK, nu va determina însă o scumpire a mașinilor cu motoare termice, ceea ce ar permite industriei să subvenționeze încrucișat prețurile mașinilor electrice din profitul generat de cele termice, pentru a evita amenzile. De menționat că bulversarea pieței vehiculelor noi poate ricoșa și într-o cerere mai mare de mașini second-hand pe benzină și motorină, ceea ce ar putea duce la o scumpire și a acestora.
Surse: Reuters, The Telegraph
Foto: Algre1 | Dreamstime.com
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.