Unele firme amenință că vor renunța să mai ofere autoturisme electrice, dacă în actualele condiții ale pieței, autoritățile de reglementare le vor forța să accelereze tranziția și să aibă cea mai mare parte a ofertei compuse din astfel de mașini, arată Reuters într-o analiză. Directorul general al Ayvens, una din cele mai mari companii de profil, a declarat că investitorii s-ar retrage, dacă ar resimți presiuni prea mari din partea autorităților.

Costurile de leasing sunt calculate pentru a ține cont de deprecierea unui vehicul pe o perioadă întinsă, de obicei, pe trei ani, pe baza prețurilor de revânzare estimate ale mașinii. Dacă prețul unui autoturism second-hand este mai mic decât aceste estimări, la momentul încheierii contractului de leasing, atunci firmele vor înregistra pierderi financiare la finalul perioadei contractuale, explică agenția de presă.

Din motive diverse, cum au fost ieftinirile operate de producători pentru mașinile noi, afluxul de modele fabricate în China, preocupările legate de durata de viață a bateriei sau cele privind numărul punctelor de încărcare, prețurile autoturismelor la mâna a doua au scăzut mult, față de vârful atins în Europa în octombrie 2022, într-un moment în care industria își revenea după pandemie.

În Germania, cea mai mare piață europeană, valoarea de revânzare a vehiculelor electrice este cu 24% mai mică față de 2019, iar în Marea Britanie cu 30%. În schimb, pentru modelele pe benzină și motorină, s-a înregistrat o creștere cu aproape 15% pe ambele piețe. Un dealer de la o firmă londoneză a precizat faptul că oamenii devin mai deschiși față de mașinile electrice second-hand, însă “acestea trebuie să fie mai ieftine”.

Într-un exemplu concret, Reuters scrie, pe baza informațiilor think tank-ului german Center Automotive Research (CAR), pentru o mașină electrică cu un preț de 45 de mii de euro, rata de leasing era de 284 de euro în august 2021, față de 473 de euro pentru una pe benzină sau motorină. În prezent, rata pentru un autoturism electric a ajuns la 621 de euro pe lună, față de 468 de euro pentru o mașină cu motor cu combustie.

Statisticile arată că, în prima jumătate a anului, vânzările de vehicule electrice au scăzut cu 16% în țară, în prima jumătate a anului, după ce guvernul a eliminat subvențiile în decembrie 2023. La nivelul UE, cota de piață a mașinilor electrice noi, în totalul vânzărilor, a coborât la 14% în primele șase luni ale anului.

Companiile de leasing joacă un rol esențial în Europa, deoarece 60% din mașinile noi, indiferent de tipul de combustibil, sunt luate în leasing, potrivit estimărilor firmei de cercetare Dataforce. În ceea ce privește vehiculele electrice, proporția este estimată la 80%. Hertz a raportat deprecieri de 150 de milioane de dolari în privința flotei sale de 20 de mii de mașini electrice, iar Sixt a raportat că a avut încasări cu 44 de milioane de dolari mai mici, în 2023. Arval, o companie a băncii franceze BNP Paribas, a punctat că pierderile sale sunt mici, pentru că acestea au o pondere mică în portofoliul său.

În aceste condiții, unii producători auto le-au oferit compensații companiilor de leasing, pentru a face ca vehiculele oferite să fie mai accesibile, potrivit unor directori din rețea, dar unii dintre ei spun că firmele încă sunt expuse riscurilor, motiv pentru care prețurile au crescut.

Analiza integrală pe Reuters

Foto: Sf1nks | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday