UPDATE ora 15: Într-un anunț postat pe unul din conturile sale de X, Microsoft a informat că a remediat cauza de bază care a dus la cea mai mare pană de servicii IT de până acum, însă atenționează că “impactul rezidual continuă să afecteze unele aplicații și servicii Microsoft 365. Luăm măsuri suplimentare, pentru a remedia toate problemele”.
The underlying cause has been fixed, however, residual impact is continuing to affect some Microsoft 365 apps and services. We’re conducting additional mitigations to provide relief. More details can be found within the admin center under MO821132 and on https://t.co/uFnnN6T3jN
— Microsoft 365 Status (@MSFT365Status) July 19, 2024
Bogdan Ivan, ministrul român al Digitalizării, a avut o scurtă intervenție la postul Digi24, în care a declarat că nicio entitate guvernamentală sau companie de stat nu a fost afectată de pana de servicii.
În paralel, reprezentanții aeroportului Otopeni au informat despre anularea zborurilor Flumicino – Henri Coandă – Flumicino, ale operatorului Aeroitalia, Munchen – Otopeni – Munchen, operate de Lufthansa, și cursa Otopeni – Luton a Wizz Air.
De asemenea, operatorul low-cost Ryanair și-a îndemnat clienții, printr-o postare pe rețeaua X, să sosească mai devreme la aeroporturi, cu cel puțin trei ore, pentru a se putea înregistra la fața locului, în condițiile în care serviciul online nu funcționează.
UPDATE ora 13.45: A fost anulată cursa Wizz Air 3059 spre Beauvais, care trebuia să decoleze de pe Aeroportul Otopeni la 16.45. Alte șapte zboruri au întârzieri și sunt afectate de problemele Microsoft. Este vorba despre:
- Wizz 3125 către Abu Dhabi (întârziere estimată – o oră)
- Wizz Air către Bologna (48 min)
- Wizz Air 3021 către Tenerife (o oră şi 10 min)
- Wizz Air 3099 către Memmingen (45 min)
- Wizz 3199 către Bari (două ore și jumătate),
- Wizz 3093 către Dortmund (o oră și 55 de minute)
- Wizz 3089 către Basel (o oră și 55 de minute)
Conform BBC, care citează compania Cirium specializată în analize din domeniul aviației, sunt aproximativ 1.400 de zboruri anulate în întreaga lume, dintre care peste 500 în SUA, 90 în Germania, 56 în India, 45 în Italia. Turkish Airlines a anulat 84 de zboruri, până la această oră.
UPDATE ora 13.15: O companie de securitate cibernetică, Crowdstrike, cu sediul în SUA, care produce software antivirus, a emis o actualizare care nu a funcționat corespunzător și care blochează în prezent dispozitivele Windows, determinând apariția “ecranelor albastre ale computerelor”. Crowdstrike asigură pentru Microsoft servicii de securitate cibernetică.
“CrowdStrike lucrează activ cu clienții afectați de o eroare dintr-o actualizare de conținut pentru gazdele Windows. Gazdele Mac și Linux nu sunt afectate. Acesta nu este un incident de securitate sau un atac cibernetic. Problema a fost identificată, izolată și a fost implementată o soluție. Redirecționăm clienții la portalul de asistență pentru cele mai recente actualizări și vom continua să oferim actualizări complete și continue pe site-ul nostru web. Recomandăm în continuare organizațiilor să se asigure că comunică cu reprezentanții CrowdStrike prin canale oficiale. Echipa noastră este complet mobilizată pentru a asigura securitatea și stabilitatea clienților CrowdStrike”, a transmis directorul companiei.
UPDATE ora 12.30: Experții în securitate numesc problema Microsoft una dintre cele mai ample și grave astfel de incidente IT din istorie. Aeroporturi de la Sydney până la Berlin s-au confruntat cu întârzieri și probleme informatice. Turkish Airlines a raportat că a întâmpinat “probleme cu procesele de emitere a biletelor, check-in și rezervare”. Aena, principalul operator de aeroporturi din Spania, a precizat că “a trecut la utilizarea sistemelor manuale”.
Compania aeriană olandeză KLM spune că gestionarea zborurilor este în prezent “imposibilă”, fiind nevoită să-și suspende “în mare măsură” activitatea. Lufthansa, SAS Airline, Eurowings precizează că întâmpină dificultăți cu managementul rezervărilor. Plecările au întârzieri pe Aeroportul Praga, iar la Zurich, avioanele nu au voie să aterizeze.
În Germania, un spital universitar, printre cele mai mari din Europa, a anulat operațiile care nu reprezentau urgențe, iar numeroase clinici private au fost nevoite să se închidă astăzi.
UPDATE ora 11:20: Rapoarte privind perturbări continuă să vină din toată lumea. Aeroportul Schiphol din Amsterdam transmite că este afectat de întârzieri cauzate de întreruperile IT. Situații similare se înregistrează și pe aeroporturile din Japonia și China.
Poliția din statul american Alaska a raportat că serviciul de urgență 911 nu funcționează. În Anglia, mai multe cabinete medicale întâmpină probleme cu sistemul care le permite medicilor de familie să gestioneze programările, să efectueze consultații și să acceseze dosarele pacienților.
Știrea în formă inițială: Microsoft a transmis că investighează probleme cu serviciile cloud din SUA și o problemă care afectează mai multe dintre aplicațiile și serviciile sale. Dispozitivele afișează un ecran albastru și indică un mesaj de eroare.
Deocamdată nu există nicio informație că ar putea fi vorba de un atac cibernetic.
Our services are still seeing continuous improvements while we continue to take mitigation actions. More details can be found within the admin center under MO821132 and https://t.co/Htn4qQEnsp
— Microsoft 365 Status (@MSFT365Status) July 19, 2024
Băncile, companiile aeriene și instituțiile media sunt afectate de o întrerupere globală legată de computerele Windows. Defecțiunea generalizată legată de stațiile de lucru ale Windows a afectat companii importante din toată lumea. Utilizatorii raportează probleme în SUA, Marea Britanie, Australia, India, Germania, Spania și Noua Zeelandă.
Passagierhinweis: Aufgrund einer technischen Störung kommt es zu Verzögerungen bei der Abfertigung.
Information for passengers: Due to a technical fault, there will be delays in check-in. pic.twitter.com/gVint8DqiS
— BER – Berlin Brandenburg Airport (@berlinairport) July 19, 2024
În SUA, toate zborurile, inclusiv cele ale celor mai mari companii aeriene, precum Delta, United și American Airlines au fost suspendate vineri dimineață din cauza unei probleme de comunicare, potrivit Administrației Federale a Aviației. Oprirea la sol afectează toate zborurile, indiferent de destinație. Nu este clar cât de mult va dura oprirea la sol.
⚠️ We are currently experiencing widespread IT issues across our entire network. Our IT teams are actively investigating to determine the root cause of the problem.
We are unable to access driver diagrams at certain locations, leading to potential short-notice cancellations,…
— Southern (@SouthernRailUK) July 19, 2024
În Marea Britanie, marile companii feroviare au avertizat pasagerii să se aștepte la întreruperi, deoarece se confruntă cu “probleme IT la scară largă. Echipele noastre IT investighează activ pentru a determina cauza principală a problemei. Nu putem accesa diagramele șoferilor în anumite locații, ceea ce duce la potențiale anulări cu un preaviz scurt, în special pe rețelele Thameslink și Great Northern. În plus, sunt afectate și alte sisteme cheie, inclusiv platformele noastre de informații în timp real pentru clienți“.
Canalul Sky News nu a putut transmite în direct în această dimineață, spune președintele executiv al companiei.
În Germania, aeroportul din Berlin raportează întârzieri din cauza defecțiunii tehnice. În Spania sunt afectate toate aeroporturile țării.
Știrea se actualizează pe măsură ce apar informații noi…
Surse: BBC, CNN, Reuters
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.