Josep Borrell, Înalt Reprezentant al Uniunii pentru Afaceri Externe, a anunțat, la finalul unei ședințe cu miniștrii de Externe din țările Uniunii Europene: “Marea Roșie a fost unul din subiectele discuției noastre. Am convenit, în principiu să instituim o operațiune de securitate maritimă a Uniunii Europene și am discutat despre diferitele opțiuni ale acesteia, pe care le-am propus statelor membre. Acum, trebuie să ajungem la unanimitate, pentru a vedea când o putem stabili”.
În anticiparea anunțului, DW a realizat o analiză în care se arată că o acțiune militară nu va funcționa de una singură. În timp ce SUA și rebelii houthi din Yemen lansează rachete deasupra Mării Roșii, UE lansează propriul răspuns la criza din Marea Roșie, o regiune vitală pentru interesele sale comerciale. Însă riscul unei noi escaladări este mare, potrivit analiștilor consultație de DW, astfel că Bruxelles-ul trebuie să acționeze cu prudență.
Misiunea UE, a cărei finalizare va dura probabil câteva săptămâni, va fi separată de cea americană și va fi desfășurată de o coaliție de aproximativ 20 de țări. Publicația germană scrie că au fost propuse mai multe potențiale răspunsuri ale UE la situația din Marea Roșie, dar ideea de bază este trimiterea navelor de război pentru a patrula în regiune. Serviciul European de Acțiune Externă a propus trimiterea a cel puțin trei nave, potrivit unui document intern consultat de presa internațională.
Un diplomat european a declarat, sub protecția anonimatului, că opțiunea preferată de oficialii UE pare să fie relocarea unei operațiuni existente conduse de Franța, denumită “Agenor”, care monitorizează Strâmtoarea Ormuz. Opt țări membre UE sunt deja implicate în această operațiune, ca parte a unei misiuni mai complexe, numită “EMASoH” (European Maritime Awarness in the Strait of Hormuz), care are scopul “să dezamorseze tensiunile și să contribuie la un mediu de navigație sigur”, conform anunțului oficial.
Răspunsul în forță al SUA și al Marii Britanii la atacurile rebelilor houthi au complicat și mai mult situația pentru UE, a declarat Nathalie Tocci, directorul Institutului pentru Afaceri Internaționale din Italia, iar desfășurarea de nave de război europene în Marea Roșie prezintă acum un risc și mai mare de escaladare a situației.
“Acestea ar fi percepute ca nave de război care au fost desfășurate cu intenția de a ataca. Nu neapărat de a ataca teritoriul Yemenului, dar cu siguranță de a doborî orice consideră amenințător”, a declarat aceasta, precizând că, în comparație cu misiunea Agenor, această intervenție europeană în regiune ar fi “un joc complet diferit”. Pentru UE, mai explică Tocci, riscurile sunt atât practice, cât și de reputație. Spre exemplu, există riscul ca o navă a UE să fie atacată, iar situația să se agraveze. De asemenea, există riscul ca misiunea să nu aibă un impact semnificativ și să scoată astfel la iveală slăbiciunea blocului comunitar.
În ultimele săptămâni, rebelii houthi (care controlează porțiuni din nordul și vestul Yemenului) au atacat navele comerciale din Marea Roșie, unul dintre cele mai aglomerate noduri maritime din lume, care leagă Marea Arabiei de Marea Mediterană prin Canalul Suez. UE, alături de alte state puternice din lume, au condamnat puternic atacurile rebelilor houthi, având în vedere că aproximativ 40% din comerțul european cu Asia și Orientul Mijlociu este asigurat de rutele comerciale din Marea Roșie, iar multe nave au fost nevoite să-și schimbe traseul, lucru care implică costuri suplimentare și întârzieri semnificative.
Surse: Comunicatul Serviciului Diplomatic al UE, Deutsche Welle
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.