Potrivit unui comunicat emis de Parchetul European (EPPO), 23 de persoane, dintre care 18 funcționari publici, au fost puși sub acuzare, pentru infracțiuni legate de executarea unor contracte de refacere a sistemelor de semnalizare și de control la distanță al traficului pe rețeaua feroviară elenă, co-finanțate de UE. 

Contractele respective au fost semnate între ERGOSE – o filială a Organizației Căilor Ferate Elene (OSE), responsabilă de gestionarea contractelor – și consorțiul contractant, format din două companii responsabile de execuția proiectului. 

EPPO a oferit detalii despre cei 23 de suspecți: 

  • 14 funcționari publici din cadrul ERGOSE, acuzați de fraudă cu subvenții. Doi dintre aceștia sunt acuzați și de certificare falsă în scopul obținerii unui avantaj injust pentru o altă persoană.
  • 4 funcționari publici ai autorității de gestionare din Grecia a Programului operațional al UE pentru infrastructura de transport, mediu și dezvoltare durabilă, acuzați de deturnare de fonduri.
  • 5 reprezentanți legali și angajați ai contractantului consorțiului, acuzați de instigare la fraudă privind subvențiile și instigare la certificare falsă în scopul obținerii unui avantaj necuvenit pentru o altă persoană.

“Contractul 717”, încheiat în 2014, avea în vedere realizarea unui sistem de semnalizare și control la distanță al traficului pe tronsonul de cale ferată Atena – Salonic – Promachonas și trebuia finalizat în 2016. În 2019, însă, a fost semnat un contract suplimentar, pe același proiect, dar care presupunea construirea unui sistem de semnalizare complet nou (nu modernizarea celui vechi) pentru a permite comunicarea și transmiterea de date între stațiile de tren și centrele de control.

EPPO explică însă că “această acțiune a reprezentat o modificare ilegală a contractului inițial, care a dus la o creștere nejustificată a valorii acestuia, fără a putea fi explicată prin apariția unor circumstanțe neprevăzute.” Prejudiciul estimat se ridică la o valoare de peste 15,6 milioane de euro.

În comunicat se mai arată că “pe baza unui acord privat, cele două societăți care constituiau consorțiul contractant, imediat după semnarea Contractului 717, au împărțit proiectul între ele. Una dintre societăți s-a angajat să realizeze secțiunea nordică a proiectului, în timp ce a doua societate s-a angajat să realizeze proiectul pe cea mai mare parte a traseului Atena-Salonic până la Platy, inclusiv pe secțiunea din apropierea localității Tempe, unde a avut loc o coliziune feroviară fatală în februarie 2023”. EPPO mai transmite și că a constatat că societatea care s-a ocupat de tronsonul pe care a avut loc și accidentul a înaintat o parte a lucrării către o altă firmă, care nu avea capacitățile tehnice necesare pentru executarea lucrărilor. Contractele au fost cofinanțate de Fondul de coeziune al UE, care a acoperit 85% din costurile totale.

Reamintim, în luna februarie, lângă Larissa, a avut loc o coliziune frontală între două trenuri, unul de pasageri și unul de marfă. Acesta a fost considerat cel mai grav dezastru feroviar din istoria Greciei, soldat cu 57 de decese. La acel moment, un șef de gară din Larissa, oraș apropiat de locul accidentului, a fost acuzat de mai multe infracțiuni și a fost reținut. La acel moment, numeroși lucrători feroviari au explicat procurorilor că există probleme vechi de ani de zile la nivelul sistemului feroviar grecesc.

Proiectul nu este nici acum finalizat complet, la mai bine de nouă ani de la semnarea Contractului 717.

Comunicatul integral EPPO

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday