Conform unui sondaj de opinie realizat de compania ungară de consultanță de marketing Publicus Research, la cererea ziarului Népszava, peste trei sferturi dintre cetățenii maghiari s-au confruntat cel puțin o dată cu situația în care nu au reușit să găsească anumite produse alimentare din magazine, la prețuri plafonate.
Aproximativ 56% din maghiari spun că se confruntă în mod regulat cu acest fenomen, iar 22% au transmis că s-au găsit în această situație cel puțin o dată. După eliminarea plafonului de preț pentru carburanți, pe 6 decembrie 2022, Gergely Gulyás, șeful de cabinet al premierului ungar, a declarat că orice plafon impus are sens atâta timp cât nu provoacă o penurie.
Guvernul ungar a impus prețuri fixe la alimentele de bază în primăvara trecută, dar magazinele au limitat numărul acestor produse care pot fi cumpărate o singură dată la prețul stabilit. Cu toate acestea, încă de la intrarea în vigoare a măsurii, în mediul online au apărut raportări ale consumatorilor casnici care se plângeau de faptul că rafturile magazinelor sunt goale. Printre produsele care lipsesc din magazinele din Ungaria se numără alimente de bază precum zahăr, făină de grâu, pieptul și pulpa de pui, anumite produse de porc, ouă, cartofi și ulei, dar și unele sortimente de lapte. Măsura a fost prelungită recent până la sfârșitul lunii aprilie 2023.
Încă de la introducerea plafoanelor de preț, mai scrie ziarul maghiar, analiștii și economiștii au avertizat că măsura va duce la o penurie a bunurilor de uz cotidian, pentru că producătorii nu își mai permit să le comercializeze pe piața internă și preferă să le exporte.
Guvernul Viktor Orban dă vina pe sancțiunile impuse Rusiei de către Occident pentru creșterea prețurilor la alimente, însă maghiarii pun pe ultimul loc această explicație pentru creșterea galopantă a prețurilor. Sondajul arată că majorarea prețurilor la alimente este legată de creșterea prețurilor la energie (88%), deprecierea monedei naționale (74%), metodele de stabilire a prețurilor de către comercianți (63%) și sancțiunile occidentale (47%).
Datele Oficiului Central de Statistică din Ungaria (KSH) arată că în ultimul an prețurile alimentelor comercializate în magazine au crescut cu 44%. Eurostat a raportat o scumpire a alimentelor în Ungaria de 49%. Potrivit datelor INSSE, în România, unde prețurile nu au fost plafonate, scumpirea produselor alimentare a fost în aceeași perioadă de 21,5%.
Sursa: Népszava
Sursa Foto: Haywiremedia / Dreamstime
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.