Financial Times observă că actuala creștere a prețului petrolului nu este cauzată de o lipsă a ofertei din piață, ci de faptul că rafinăriile, băncile și armatorii de nave refuză să contracteze petrol rusesc. Energy Aspects, o companie de consultanță, a declarat că 70% din țițeiul rusesc “se luptă să găsească cumpărători”, în timp ce prețul petrolului din alte surse este din ce în ce mai mare.
“Companiile majore din Europa nu se mai ating de petrolul rusesc și doar câteva rafinării și firme comerciale europene sunt încă pe piață, dar creșterea tarifelor de transport și a primelor de asigurări de război complică semnificativ tranzacțiile”, a spus Energy Aspects. “Se pare că mai mulți proprietari de nave nu au vrut să facă rezervări din Marea Baltică sau Marea Neagră din cauza lipsei asigurării de război”.
Țițeiul Brent din Marea Nordului, referința de preț pentru petrolul european, a crescut miercuri cu 6%, până la un maxim de 113 dolari pe baril, cel mai mare din ultimii opt ani, cu peste 20% mai mult decât miercurea trecută, înainte de începerea operațiunilor militare. Totodată, țițeiul ruses (Ural) se tranzacționa miercuri la un nivel cu peste 18 dolari pe baril mai mic decât petrolul Brent, o diferență de preț record în epoca post-sovietică.
Și cotațiile gazelor naturale europene au crescut cu 50% miercuri, până la maximul istoric de 185 de euro pe megawatt oră, în ciuda faptului că Gazprom pompează cantități din ce în ce mai mari prin Ucraina și Polonia spre Germania. Prețul de astăzi al gazelor naturale este dublu față de miercurea trecută.
“Diferențele de preț la petrol reflectă o lipsă clară a cererii pentru țiței rusesc și continuă să existe riscul unor sancțiuni suplimentare care ar putea afecta indirect sau direct achizițiile sau livrările de petrol”, a declarat Shin Kim, șeful analizei aprovizionării și producției de petrol la S&P.
Rusia este în acest moment al treilea cel mai mare producător de petrol din lume, după SUA și Arabia Saudită. În medie exportă aproximativ 7,5 milioane de barili pe zi. Mai mult de jumătate din această cantitate ajunge la rafinăriile din Europa.
Țițeiul rusesc (specificația tehnică Ural) este rafinat în nord-vestul Europei și la facilitățile din Marea Mediterană, acestea neputând trece decât în urma unei retehnologizări destul de costisitoare la rafinarea unui alt tip de petrol. Printre cumpărătorii de țiței Ural se numără Germania, Italia, Olanda, Polonia, Finlanda, Lituania, Grecia, România (Petrotel Lukoil), Turcia și Bulgaria.
Marți, SUA și alte țări mari consumatoare de energie au convenit să elibereze 60 de milioane de barili de petrol din stocurile lor de urgență pentru a răspunde temerilor legate de întreruperea aprovizionării rusești.
Analiza integrală pe Financial Times
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.