În raportul prezentat de Comisia Juridică se arată că Apple, Amazon, Google și Facebook s-au transformat din „startup-uri mărunte” în „companii cu monopol întâlnite numai în era magnaților petrolului și ai căilor ferate”. Din această poziție dominantă, „cei patru mari” au dictat prețurile și regulile de tranzacționare, de promovare și căutare pe platformele deținute tot de ei.
Pentru o concurență loială, democrații au cerut „spargerea” companiilor și modificarea legislației, pentru a îngreuna cumpărarea de startup-uri care le pot amenința poziția. Propun trecerea în ilegalitate a tratamentului preferențial față de propriile produse, dând exemplul Google, care returnează preferențial rezultate pentru căutările făcute prin browser-ul Chrome pe care îl deține.
Însă demersurile nu au o susținere unitară din partea celor două partide din Camera Reprezentanților. Unii republicani au fost de acord cu acordarea unor fonduri mai mari pentru concurență, dar au refuzat „spargerea” companiilor. Alții au respins toate propunerile, considerând raportul „partizan”.
Acest efort este cel mai mare de când Microsoft a fost condamnată pentru violarea legislației antitrust, în anii 90. De asemenea, propunerile de schimbare a legislației ar fi cele mai importante din ultimii 45 de ani. Raportul oferă congresmenilor un argument pentru a transforma criticile aduse giganților din Silicon Valley în acțiuni concrete.
Departamentul de Justiție al SUA a deschis deja o investigație împotriva Google, susținută de demersuri ale procurorilor generali ai mai multor state. Totodată, au fost deschise și acțiuni împotriva Amazon, Apple și Facebook.
Analiza efectuată de Comisia Juridică din Camera Reprezentanților a început în iunie 2019. Au fost intervievați sute de rivali și clienți care își desfășurau activitatea pe platformele „Celor patru mari”, care adună o cifră de afaceri de 5 mii de miliarde de dolari. Liderii lor, Jeff Bezos (Amazon), Tim Cook (Apple), Mark Zuckerberg (Facebook) și Sundar Pichai (Google) au fost audiați de către Congres.
Raportul mai arată că Google are monopol pe ceea ce înseamnă căutarea online și reclamele asociate, Amazon își favorizează propriile produse pe platforma de vânzări, iar Apple impune condiții de monopol dezvoltatorilor pentru iOS, prin magazinul său digital App Store. Facebook a cumpărat agresiv alte rețele de socializare sau a copiat funcții oferite de acestea, pentru a-și consolida poziția.
Surse: New York Times, Raportul Comisiei Juridice din Camera Reprezentanților.
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.