Eurostat se limitează strict la statistica prețurilor, iar aceasta arată că băuturile spirtoase, vinul și berea au cele mai mici prețuri din UE în România (cu 24% sub media Uniunii), urmată de Bulgaria și Ungaria. Germania, Spania și Polonia sunt și ele cu prețurile puțin sub media UE, în timp ce în Franța și Italia acestea sunt puțin peste medie. În Marea Britanie, prețul băuturilor alcoolice este cu 36% mai mare decât media UE.
Un studiu realizat de cercetătorii Oxford University și publicat în 2018-2019, cu date colectate în ultimul deceniu, arată diferențe foarte mari în obiceiurile de consum ale europenilor. Astfel, consumul mediu de alcool în România și Bulgaria este similar celui din Franța și Germania, dar UK, Spania și Italia, au astfel de medii mai reduse.
Populația Franței este cea mai constantă în consumul băuturilor alcoolice, cu doar 5% dintre francezi care declară că nu s-au atins de acestea în ultimul an (date 2010). Polonia are cea mai mare rată de abstinență din UE – 48%.
În schimb, italienii și olandezii sunt cei mai reținuți când vine vorba de beții, lituanienii, grecii, austriecii și finlandezii (care au și cel mai scump alcool) având și cel mai mare procent (peste 50% din populație) al celor care declară că au avut cel puțin “o sesiune de băută gravă” în ultima lună. În România acest procent este de doar 11%, mai mic decât în Germania (15%) și semnificativ mai mic decât în Franța și Marea Britanie, unde depășește 30% din populație.
Deși o parte a datelor a fost colectată în 2010, cercetarea mai arată că obiceiurile de consum în materia băuturilor alcoolice se schimbă greu, iar tendințele sunt surprinzătoare. Spre exemplu, în ultima sută de ani, consumul de alcool pe cap de locuitor s-a redus la jumătate în Franța, dar s-a dublat în Germania și UK. Totuși, în Germania el scade de 50 de ani, posibil și datorită unui aflux de imigranți de religie musulmană, în special turci.
Surse: Eurostat, OurWorldInData
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.