Cei mai mari doi producători de avioane din lume, Airbus și Boeing, plănuiesc să crească ritmul de producție al viitoarelor generații de avioane, la 100 de unități pe lună fiecare, ceea ce înseamnă un număr aproximativ dublu față de cât produc în prezent, conform unor oficiali din industria aeronautică citați de Reuters. Această schimbare vine în contextul unei cereri mari pentru modelele actuale, dar și al căutării unor soluții inovatoare pentru ca avioanele să polueze mai puțin și să fie fabricate mai repede.

Airbus și Boeing produc în prezent modele foarte populare, dar vechi, precum Boeing 737 și Airbus A320, folosite pe scară largă de companiile aeriene. Aceste avioane sunt construite din aluminiu, un material tradițional în industrie folosit de decenii. Totuși, pentru a reduce consumul de combustibil și emisiile de carbon, producătorii iau în calcul să folosească materiale mai ușoare, cum sunt compozitele plastice, deja utilizate la avioane mai mari, precum Boeing 787 și Airbus A350.

În prezent, multe componente din compozite trebuie tratate în cuptoare speciale (autoclave), ceea ce îngreunează fabricarea în masă. Soluția, explică experții pentru Reuters, ar putea fi utilizarea termoplasticelor, un tip special de plastic care poate fi reîncălzit și remodelat, facilitând producția rapidă, spre deosebire de alte tipuri de plastic care se întăresc permanent după ce sunt procesate. În plus, poate fi sudat cu ultrasunete, eliminând necesitatea niturilor metalice și reducând greutatea avionului. Totodată, nu necesită autoclave, scăzând astfel timpul și energia necesare producției. Din ce în ce mai mult, termoplasticele sunt folosite și în industria aerospațială. Pe lângă termoplastice, Boeing și Airbus explorează și rășinile infuzate, o tehnologie folosită în construcția de bărci, care ar putea permite producția automatizată a unor componente fără a folosi autoclave.

Deși Airbus și Boeing testează aceste tehnologii, nu există încă un plan clar pentru lansarea unor noi modele. Ambele companii vor să se asigure că noile materiale și metode de producție sunt sigure și eficiente. În plus, cererea pentru avioanele actuale rămâne foarte ridicată, iar schimbarea rapidă a tehnologiilor ar putea speria investitorii, într-un moment în care, oricum, Boeing a fost pe pierdere în 2024, un an marcat de multiple crize, precum defecțiuni ale avioanelor și proteste ale angajaților. Anul trecut a înregistrat cel mai semnificativ declin din 2020 până în prezent.

Sursa: Reuters

Foto: Pierre Landry | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday