Comisarul UE pentru tehnologie, Henna Virkkunen, a declarat luni în fața parlamentarilor Comisiei pentru Piața Internă și Protecția Consumatorului (IMCO) din Parlamentul European că TikTok a făcut modificări interne, în încercarea de a proteja alegerile prezidențiale românești de interferențe străine.
“Acestea includ o mai bună detectare și etichetare a conturilor politice, mai mulți experți în limba română și încă 120 de experți în grupul de lucru electoral din România, care lucrează în special la campanii de influență ascunsă și integritatea publicității“, a spus Virkkunen. Comisia Europeană a deschis o anchetă asupra platformei chinezești în decembrie anul trecut, după anularea primului tur al scrutinului.
Potrivit agenției spaniole de presă EFE, deși oficialii europeni au salutat modificările aduse de TikTok pentru a îmbunătăți moderarea conținutului înaintea alegerilor prezidențiale din România, au subliniat că autoritățile de reglementare trebuie să continue să supravegheze și să se asigure că platformele digitale respectă standardele UE de securitate electorală. Virkkunen a mai spus că aceste acțiuni ale TikTok sunt binevenite, dar “Trebuie să acționăm decisiv pentru a ne proteja democrațiile“.
Primul tur al alegerilor din România din noiembrie anul trecut a fost anulat, pe baza unor rapoarte ale serviciilor de informații (inclusiv ale statelor aliate) care au arătat că Rusia a influențat alegătorii prin intermediul rețelelor de socializare, pentru a-l susține pe candidatul extremist Călin Georgescu. Georgescu a devenit foarte popular pe TikTok cu puțin înainte de scrutin. Ulterior, în decembrie, Comisia Europeană a demarat ancheta cu privire la rolul platformei chinezești, pentru a verifica dacă a încălcat Digital Services Act (DSA) – regulamentul UE care abordează conținutul ilegal, transparența finanțării publicității și dezinformarea, în ceea ce privește evaluarea riscurilor și integritatea alegerilor.
Conform DSA, platformele cu peste 45 de milioane de utilizatori activi în UE au obligația de a atenua riscurile legate de procesele electorale, protejând în același timp drepturile fundamentale și dreptul la libertatea de exprimare.
În martie, platformele TikTok, Meta, Google și X (Twitter) au fost invitate să participe la un test de stres electoral, organizat de autoritatea română de reglementare în comunicații Ancom. Exercițiul a testat capacitatea celor implicați în procesul electoral de a aborda potențialele provocări online care pot apărea în perioada electorală.
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.