Potrivit unei analize a Asociației Europene a Furnizorilor de Automobile (CLEPA), preluată de către Financial Times, în 2024 au fost tăiate peste 30 de mii de locuri de muncă din industria de piese auto, comparativ cu circa 15 mii în 2023. Crearea locurilor de muncă a încetinit, de asemenea, și au existat peste 58 de mii de pierderi nete de locuri de muncă în întreaga industrie din Europa, în perioada 2020-2024.
Per total, industria auto europeană a traversat un an dificil în 2024, marcat de scăderea vânzărilor, restructurări semnificative și provocări în tranziția către vehicule electrice. Producători precum Michelin și Bosch au anunțat mii de concedieri din cauza scăderii vânzărilor de vehicule noi în Europa, iar unii furnizori au fost forțați să intre în insolvență și chiar să se închidă definitiv. CLEPA a subliniat că, din 2020 până în prezent, au fost făcute mai multe concedieri în industria mașinilor cu motoare convenționale decât angajări pentru tranziția la mașini electrice.
Furnizorii de piese auto au în total 1,7 milioane de angajați în UE, potrivit CLEPA. Aceștia s-au confruntat, totuși, cu scăderea cererii odată cu pandemia de Covid-19, războiul din Ucraina și inflația, care au afectat competitivitatea industriei europene în ultimii ani, în favoarea Chinei și a SUA. Forvia, un producător de tablouri de bord, panouri de uși și sisteme de evacuare, a anunțat că va concedia 10 mii de oameni din cei peste 75.000, până în 2028.
“Estimarea noastră este că mica creștere pe care o putem avea pe piața europeană va fi acaparată de creșterea importurilor, în special a celor chinezești”, a declarat un specialist în domeniul auto din Franța, care a menționat și că există temeri că mărcile chineze ar putea asambla vehicule în Europa folosind piese importate din China și alte țări.
Din 2025, Comisia Europeană va înăspri normele privind emisiile de carbon pentru producătorii de automobile, în timp ce Bruxelles-ul intenționează să oprească vânzările de mașini noi cu motoare termice în Europa, până în 2035. În acest context, Laurent Favre, directorul executiv al furnizorului francez OPMobility, se așteaptă la o scădere a afacerilor companiei cu rezervoare de combustibili, explicând că noile reglementări vor reprezenta o provocare serioasă pentru producătorii de piese auto.
Germania a redus subvențiile pentru vehicule electrice în 2023, însă tot cancelarul Olaf Scholz a fost cel care a cerut recent introducerea unei subvenții, la nivel european, pentru a stimula achizițiile de autoturisme electrice: “Avem nevoie de stimulente pentru a cumpăra mașini electrice – sub forma unui bonus la nivel european sau a unui sprijin direct pentru mașinile electrice fabricate în Germania”. În timp ce analiștii se așteaptă ca vânzările de vehicule electrice să crească, furnizorii se pregătesc pentru o perioadă susținută de creștere redusă.
Sursă: FT
Poză: Arvinshen | Dreamstime.com
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.