Presa tipărită a fost afectată în ultimele decenii de un declin al popularității, pe măsură ce mediul online a luat amploare. În urmă cu două decenii, lumea citea ziare. Ulterior, locul acestora a fost luat de telefoane, ceea ce la prima vedere nu pare diferit de ceea ce se întâmplă în ziua de azi. Totuși, publicația britanică notează că există o mare diferență. Înainte, pe ecranele telefoanelor erau afișate cuvinte, știri scrise, iar acum locul acestora a fost luat de videoclipuri scurte.
În acest context, analiștii de la Financial Times au observat cu îngrijorare și un declin al consumului de știri scrise, fie ele online sau pe hârtie. În timp ce declinul presei scrise a fost în principal o problemă pentru profiturile ziarelor, scăderea consumului de știri în mod general este o problemă pentru societate. În prezent, atât în SUA, cât și în UK, 30% dintre adulți nu citesc site-uri de știri, în creștere de la 8%. Doar în SUA, începând cu anul 2013, ponderea adulților care citesc articole de știri online a scăzut de la 70% la 50%.
Aceste schimbări au consecințe semnificative, unele dintre ele fiind observate abia acum. “Trecerea de la articole de câteva sute de cuvinte la articole de 280 de caractere (40-50 de cuvinte) a însemnat o trecere inclusiv de la raportul de știri obișnuit, cu o cantitate modestă de detalii și subtilitate, la o lume a simplificărilor excesive. Nu este vorba doar de format scurt”, se arată în analiza FT. Feedback-ul instantaneu, sub forma numărului de like-uri și share-uri, i-a învățat rapid pe oameni că cel mai performant conținut este în general exagerat și ostil, mai degrabă decât moderat și nuanțat. Peisajul mediatic emergent a devenit nefavorabil pentru cititorul centrist educat, dar un avantaj pentru populiști și radicaliști.
Platforme precum TikTok și Instagram depășesc acum Facebook, X și Bluesky din punct de vedere al utilizatorilor tineri, iar aceeași schimbare este în desfășurare și în rândul adulților. Articolele scrise, chiar și în mediul online, încă favorizează jurnalismul tradițional, în parte pentru că scrierea concisă ajută, iar fluxul cronologic scoate știrile în evidență. Totuși, problema apare odată cu trecerea la formatul video, pe aplicații precum TikTok și Instagram, unde balanța se înclină – carisma, energia și modul în care informația este livrată sunt caracteristicile care acaparează atenția.
De asemenea, în timp ce conturile de știri cele mai importante de pe rețelele de socializare bazate pe text au rămas cele ale jurnaliștilor și ale organizațiilor de știri obișnuite, pe aplicațiile bazate pe conținut video este mai probabil ca oamenii să apeleze la influenceri și creatori de conținut pentru a obține informații, în defavoarea surselor tradiționale, încheie FT.
Analiză integrală la Financial Times
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.