UPDATE: La scurt timp după anunțul Comisiei Europene, TikTok a comunicat că a făcut, până acum, eforturi pentru a proteja integritatea platformei pe timpul a peste 150 de alegeri la nivel global.
Deși nu a făcut o referire directă la situația din România, TikTok a transmis că nu acceptă ”reclamele politice plătite, eliminăm proactiv conţinutul care încalcă regulile noastre privind dezinformarea, hărţuirea şi discursul care instigă la ură, şi vom continua să colaborăm cu Comisia Europeană, precum şi cu autorităţile regionale şi naţionale pentru a răspunde solicitărilor şi a discuta preocupările în acest sens”.
Știrea în forma inițială: Comisia Europeană a transmis, într-un comunicat de presă, că a lansat o procedură formală împotriva TikTok, în temeiul Legii Serviciilor Digitale (DSA). Astfel, instituția va urmări dacă TikTok și-a respectat obligația “de a evalua și preveni în mod corespunzător riscurile sistemice legate de integritatea alegerilor, în special în contextul recentelor alegeri prezidențiale din România, din 24 noiembrie”. Acestea au fost, ulterior, anulate de Curtea Constituțională.
Mai concret, executivul european va urmări, în mod deosebit, riscurile legate de manipularea neautentică și coordonată a sistemelor de recomandare (algoritmi) sau de exploatarea automată a acestora, dar și politicile platformei privind publicitatea politică și conținutul politic plătit. Una dintre suspiciunile Comisiei este că TikTok a atenuat în mod voit riscurile reprezentate de aspectele regionale și lingvistice ale alegerilor.
Dacă aceste suspiciuni vor fi confirmate, se arată în comunicatul instituției europene, atunci va fi lansată o investigație aprofundată. Aceasta arată că decizia de a iniția această procedură curentă au la bază informațiile din ședința CSAT a României, care apoi au fost declasificate, precum și alte rapoarte provenite de la terți.
După deschiderea oficială a procedurilor, Comisia va continua să strângă probe prin trimiterea de solicitări suplimentare de informații, desfășurarea acțiunilor de monitorizare, interviuri, inspecții și prin solicitarea accesului la algoritmi. Comisia mai precizează că prin deschiderea investigației poate să ia măsuri suplimentare asupra TikTok, dar poate și să accepte un potențial angajament al companiei de a rezolva problemele identificate.
“Trebuie să ne protejăm democrațiile de orice fel de interferență străină. Ori de câte ori bănuim o astfel de ingerință, în special în timpul alegerilor, trebuie să acționăm rapid și ferm. În urma unor indicii serioase că actori străini s-au amestecat în alegerile prezidențiale din România prin utilizarea TikTok, investigăm acum amănunțit dacă TikTok a încălcat Legea privind serviciile digitale nereușind să abordeze astfel de riscuri. Ar trebui să fie foarte clar că în UE, toate platformele online, inclusiv TikTok, trebuie să fie trase la răspundere.” a spus președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Pe 5 decembrie, Comisia Europeană a impus TikTok un ultimatum de 24 de ore, în care să trimită informații și observații despre campania lui Călin Georgescu și “să își mobilizeze resursele pentru a contracara manipulările înainte de cel de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale din România”, care până la urmă nu a mai fost organizat.
Sursa: Comunicatul Comisiei Europene
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.