Parteneriatul dintre cele două companii extinde influența produselor chinezilor de la CATL pe continentul european și stimulează orientarea producătorului european Stellantis către vehiculele electrice. Fabrica, în valoare de 4,1 miliarde de dolari, este programată să înceapă producția până la sfârșitul lui 2026 și va fi una dintre cele mai mari de pe continent.
Mișcarea vine în contextul în care Stellantis a trecut printr-o criză din cauza scăderii vânzărilor, compania manifestându-și deschiderea de a lucra cu producători chinezi de componente pentru mașinile electrice. Toate acestea au loc în condițiile în care Europa a încercat, în ultima perioadă, să își reducă dependența de bateriile chinezești prin investiții în dezvoltarea tehnologiei. Totuși, eforturile au eșuat, având în vedere prăbușirea financiară a producătorului suedez Northvolt, principalul furnizor de baterii pentru industria de autoturisme electrice din Europa.
CATL, cu sediul central în Ningde, estul Chinei, a avut o cotă de piață globală de aproximativ 38% în prima jumătate a anului, potrivit SNE Research, având totodată o contribuție importantă în finanțarea cercetărilor din domeniu. Noua fabrica din Spania este a treia mare investiție a CATL în Europa, compania având deja fabrici în Germania și Ungaria.
Totuși, înțelegerea de acum a fost încheiată în ciuda planurilor Bruxelles-ului de a forța companiile chineze să transfere proprietatea întreprinderilor din Europa în schimbul subvențiilor acordate de UE. Grupul chinez a depus, însă, eforturi importante pentru a se extinde în Europa, deoarece tensiunile dintre Beijing și Washington îi amenință planurile de a crește și în America de Nord.
De altfel, scrie Financial Times, decizia CATL reprezintă o victorie pentru Spania, al doilea mare producător de automobile din UE după Germania. Chiar dacă toate fabricile sale sunt deținute de companii care nu sunt spaniole, țara a luptat pentru a-și menține relevanța pe măsură ce industria trece la vehiculele electrice. Guvernul condus de socialiști s-a implicat activ în această problematică și a intervenit chiar și pe lângă Comisia Europeană, pe care a încercat să o convingă să reconsidere planurile de a impune taxe suplimentare pentru mașinile electrice produse în China. Spania s-a abținut în momentul în care tarifele suplimentare au fost votate.
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.