🔺VOI – YI PENG 3
Cable break suspect vessel “Yi Peng 3” may have received a Danish Pilot at 1530Z, suggesting an interdiction by Danish authorities. Unit continues north escorted by the Danish Navy @auonsson @The_Lookout_N @balticjam @BalticWatch @CovertShores @shipohollic pic.twitter.com/YzJ8PAGsty
— Droxford Maritime (@Drox_Maritime) November 19, 2024
Conform oficialilor de la Stockholm, citați de FT, Yi Peng 3 (foto), o navă de marfă înregistrată în China care se îndrepta din portul rusesc Ust-Luga către Port Said, în Egipt, a trecut pe lângă cele două cabluri de internet prin fibră optică dintre Lituania și Suedia și dintre Finlanda și Germania, chiar în jurul orei în care funcționarea lor a fost întreruptă, duminică și luni.
Ulterior, Marina Daneză a urmărit nava chineză, după cum reiese și din aplicațiile de monitorizare a navelor.
This ship should definitely be boarded. This is our chance to get solud proof about the russo-chinese sabotage operations. https://t.co/wBTwCGM1Hc
— Tomi 🇺🇦🇫🇮 (@TallbarFIN) November 19, 2024
Ministrul german al Apărării a subliniat că tăierea a două cabluri în 24 de ore este probabil un act de sabotaj. De asemenea, autoritățile din celelalte state afectate de acest incident au subliniat că nu exclud varianta sabotajului, iar ministrul lituanian al Apărării a adăugat: “După anchetă, UE și statele membre trebuie să utilizeze la maximum un nou regim de sancțiuni pentru astfel de sabotaje asupra infrastructurii critice.”
Yi Peng 3 este deținută de Ningbo Yipeng Shipping, o companie care mai deține o singură navă și care are sediul în apropierea orașului port Ningbo din estul Chinei. Un reprezentant al companiei a declarat pentru Financial Times că “guvernul i-a cerut să coopereze cu ancheta”, dar a refuzat să răspundă la alte întrebări. De altfel, la rândul său, Ambasada Chinei la Stockholm a declarat: “Nu avem informații cu privire la această problemă”, iar ambasada Ambasada Chinei la Helsinki a refuzat să comenteze.
Această investigație este a doua din ultimele câteva luni, pe acest subiect, pe care autoritățile din Europa o deschid, pe fondul temerilor tot mai mari legate de posibile acte de sabotaj. Anul trecut, o anchetă similară a avut loc, după ce ancora unei alte nave chineze, Newnew Polar Bear, a avariat o conductă de gaze din Marea Baltică între Finlanda și Estonia. Autoritățile finlandeze și estoniene nu au precizat până acum dacă acest lucru a fost făcut intenționat sau accidental.
Sursă: Financial Times
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.