Conducătorii unor companii implicate în producerea sau vânzarea de produse care au în spate tehnologii ecologice, cum sunt panourile electrice, pompele de căldură sau autoturismele electrice, avertizează că liderii politici europeni nu sunt pregătiți pentru costurile reale ale tranziției la o industrie ecologică.

Aceștia consideră că sunt necesare investiții de sute de miliarde de euro pentru ca Europa să rămână competitivă: “Nu cred că guvernele europene s-au trezit la realitate ca să vădă cât de costisitor va fi acest proces. Dar în ceea ce privește locurile de muncă, în ceea ce privește afacerile, este atât de important ca Europa să nu rămână în urmă”, a declarat reprezentantul unui grup industrial european, care a dorit să-și păstreze anonimatul.

FT se concentrează asupra industriei constructoare de mașini, în care producătorii și-au exprimat deja reticența cu privire la planul de a elimina treptat vânzarea de autoturisme pe benzină sau diesel, până în 2035. Deja, unele companii și-au întârziat planurile de a face această tranziție. Norvegia pare să dea tonul tranziției, cu 94% din mașinile vândute în august fiind electrice, însă chiar și o mică scădere a taxelor pentru mașini cu ardere internă, prezentată luni de guvernul de la Oslo, a determinat cel mai mare dealer din țară să analizeze dacă reia vânzările de autoturisme pe benzină sau motorină.

În plus, Mario Draghi, fostul președinte al Băncii Centrale Europene, a adus în discuție un alt aspect important, în planul său pentru creșterea competitivității Uniunii: în cazul în care guvernul chinez ar majora subvențiile acordate producătorilor auto de vehicule electrice, la nivelul celor pe care le oferă celor de panouri fotovoltaice, acest lucru ar descuraja producția în interiorul Uniunii Europene, care ar scădea cu până la 70% față de nivelul actual. În raportul Draghi, s-a estimat că cota de piață a grupurilor europene ar scădea cu 30%.

În acest context, Europa se confruntă cu o alegere dură, spun specialiștii, iar opțiunile pe care le are sunt “să impună tarife pentru a face produse mai scumpe, ceea ce ar accelera tranziția către ecologie, sau să creeze noi campioni industriali care se concentrează pe inovare”.

Dificultățile cu care se confruntă întregul continent european sunt evidențiate, în special, de fabrica de baterii suedeză Northvolt, care, în ciuda faptului că a strâns peste 15 miliarde de dolari în capital propriu, datorii și subvenții, a produs la doar o mică parte din capacitate și are nevoie de fonduri noi. Comparativ, SUA, folosindu-se de legea pentru reducerea inflației, a acordat subvenții de opt miliarde de dolari companiilor din sectorul auto.

Situația este similară în multe alte sectoare industriale, mai arată Financial Times, deoarece există numeroase întrebări cu privire la ritmul și costul tranziției ecologice. Spre exemplu, vânzările de pompe de căldură – concepute pentru a fi mai eficiente și mai puțin poluante decât centralele pe gaze naturale – au scăzut aproape la jumătate în Europa, în primele șase luni ale acestui an, după reducerea subvențiilor de la stat.

Analiză integrală la FT

Foto: Lovelyday12 | Dreamstime

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday