Potrivit oficialilor care au vorbit sub protecția anonimatului pentru Bloomberg, termenul limită pentru transferul avioanelor F-16 de a patra generație, fabricate în SUA, era sfârșitul acestei luni și a fost respectat. Momentan, nu se știe exact câte avioane au fost livrate în această primă tranșă, însă, în total, vor fi livrate cel puțin 79 de aeronave. Deși, conform experților, numărul de avioane este mic, în timp, vor putea spori capacitatea de a respinge atacurile rusești.
La momentul actual, nu este clar dacă piloții ucraineni, care s-au antrenat cu aliații occidentali în ultimele luni, vor putea utiliza imediat avioanele de război sau procesul va mai dura, au adăugat oficialii. Kievul nu a confirmat încă informațiile.
Întreg procesul de livrare de avioane F-16 a durat mai mult de un an. Președintele Joe Biden a renunțat, în mai 2023, la opoziția sa față de transferul acestui tip de avioane militare în Ucraina, după solicitările repetate ale președintelui Volodimir Zelenski și ale aliaților NATO. Acest lucru a venit în paralel cu o dezbatere intensă cu privire la faptul dacă F-16 ar oferi Ucrainei vreun avantaj decisiv pe câmpul de luptă.
Transferul a fost afectat și de preocupări legate de piesele de schimb și de bariera lingvistică dintre piloții ucraineni și instructorii occidentali. De asemenea, specialiștii sunt îngrijorați de faptul că țara nu are suficiente piste de aterizare, iar cele pe care le are sunt vulnerabile la atacurile rusești.
Ucraina va primi avioane F-16 de la Olanda, Danemarca, Belgia și Norvegia. Danemarca și Olanda au indicat, în trecut, că vor permite Ucrainei să lovească cu avioane F-16 pe interiorul Rusiei, deși Copenhaga a declarat că o astfel de mișcare ar “depinde de circumstanțe”.
Sursă: Bloomberg
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.