Acuzațiile pe care le recunoaște Boieng se referă la un complot (conspirație – grup infracțional organizat, în legislația românească) pentru fraudarea guvernului federal, după o altă înțelegere, din 2021, în care s-a angajat să îmbunătățească normele de calitate și siguranță a aeronavelor sale, ca urmare a prăbușirii a două aeronave, în Indonezia și în Etiopa, în 2018 și 2019.
Boieng recunoaște acum că nu a făcut acest lucru, se obligă să plătească o amendă de 487,2 milioane de dolari (maximul permis de lege) și să investească încă cel puțin 455 de milioane de dolari, în următorii trei ani, pentru a-și consolida programele de conformitate și siguranță.
Compania va fi pusă sub probațiune, ceea ce înseamnă că un tribunal din Texas va numi un monitor independent de conformitate care se va asigura că măsurile de siguranță sunt aplicate și respectate, prezentând rapoarte anuale guvernului federal. Consiliul de administrație al companiei va trebui, de asemenea, să se întâlnească cu familiile celor 346 de victime ale celor două accidente. Într-un document separat, familiile au spus că vor obiecta față de înțelegere, care face prea multe concesii Boieng. Compania a plătit deja 500 de milioane de dolari familiilor victimelor și 243 de milioane de dolari amenzi, ca urmare a acordului din 2021.
Decizia Boeing de a-și recunoaște vinovăția nu oferă imunitate penală niciunuia dintre angajații sau directorii săi, iar investigațiile legate de incidentele mai recente, inclusiv cel din ianuarie acest an, când o aeronavă a Alaska Airlines a pierdut o ușă, vor continua.
Pe lângă amenzile și despăgubirile către familiile victimelor, Boeing a plătit peste 1,7 miliarde de dolari clienților săi care nu au mai primit modelele 737 Max comandate, din cauza unei interdicții globale care a durat 20 de luni pentru acest model.
În total, Boeing a cheltuit 20 de miliarde de dolari ca urmare a defecțiunilor tehnice, daunelor comerciale, a accidentelor și despăgubirilor pentru prăbușirile aeronavelor sale.
În același timp, Boeing este unul dintre cei mai mari contractori ai guvernului SUA, 40% din veniturile sale de anul trecut provenind din astfel de contracte. New York Times arată că este probabil ca Boeing să obțină asigurări de la guvern că recunoașterea vinovăției și o condamnare penală a companiei nu va împiedica contractele sale guvernamentale.
Surse: Reuters, NY Times
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.