Executivul european a anunțat măsura încă de luna trecută, însă documentul legat de intrarea în vigoare a fost publicat azi. Conform acestuia, taxele sunt diferențiate, fiind calculate în funcție de companie, cifra de afaceri anuală și valoarea suspectată a subvențiilor primite. Astfel, tarifele suplimentare vor fi pentru BYD de 17,4%, pentru Geely de 19,9%, pentru SAIC de 37,6%, pentru producători chinezi care au cooperat la anchetă, dar nu au fost eșantionați individual, inclusiv Tesla și BMW, de 20,8%, iar pentru cei nu au cooperat de 37,6%. Procentele sunt astfel ușor diferite față de cele anunțate inițial.

Bruxelles acuză Beijing că oferă producătorilor de vehicule electrice subvenții enorme care duc la prețuri scăzute artificial și fac astfel o concurență neloială. Acuzația a fost formulată în urma unei investigații de nouă luni care a constatat că subvențiile sunt oferite pe întreg lanțul de aprovizionare al industriei vehiculelor electrice produse în China. Bani publici au fost identificați peste tot, au spus oficialii, de la exploatarea materiilor prime necesare pentru producerea bateriilor până la serviciile de transport maritim care se ocupă de transportul produsele finite în Europa.

Aceste subvenții au permis producătorilor chinezi să își vândă vehiculele la prețuri semnificativ mai mici decât cele produse în UE, unde costurile cu energia și forța de muncă sunt mult mai mari. Diferența de preț a declanșat o creștere rapidă a importurilor din China, de la o cotă de piață de 3,9% în 2020 la 25% la sfârșitul lui 2023, potrivit Comisiei Europene.

Executivul european și-a argumentat decizia explicând că valul de importuri cu costuri reduse din China reprezintă o “amenințare economică” pentru industria constructoare de mașini din UE, care ar putea genera pierderi devastatoare și ar putea pune în pericol peste 12 milioane de locuri de muncă.

Introducerea taxelor va fi o măsură, deocamdată, provizorie, scrie Euronews. Tarifele vor rămâne în vigoare până la luarea unei decizii finale, în patru luni, după ce țările vor fi consultate, iar în cazul în care nu se va obține majoritatea calificată, adică 15 state membre reprezentând 65% din populația blocului, să susțină propunerea, aceasta va fi blocată. Germania, un important exportator de mașini, cunoscut pentru legăturile strânse cu piața chineză, și Ungaria, un centru în creștere pentru investițiile chineze, sunt printre statele despre care se crede că se vor opune măsurii. În schimb, Franța și Italia susțin taxele. În acest timp, China și UE vor purta discuții pentru a stabili cum pot evita introducerea definitivă a acestor tarife.

Sursă: Euronews

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday