The Wall Street Journal arată că fenomenul montării de airbaguri contrafăcute pe autoturisme care au trecut prin accidente rutiere s-a intensificat în ultima perioadă. Publicația prezintă exemplul unei tinere de 22 de ani, mamă a doi copii, care a cumpărat o mașină second-hand care avea instalat un astfel de dispozitiv neomologat, și care a murit într-un accident, în care airbagul “a explodat ca o grenadă” și i-a secționat gâtul, potrivit plângerii formulate în instanță de familia ei. Aceasta ar fi supraviețuit dacă airbagul nu era contrafăcut, susține apărarea.
Grupul din industria auto Automotive Anti-Counterfeiting Council, din care fac parte General Motors, Ford sau Volkswagen, a transmis că în ultimul an au avut loc cel puțin cinci incidente similare, “un număr neobișnuit de mare pentru un interval de timp atât de scurt”. Tot în ultimul an, autoritățile americane au făcut mai multe arestări și au condamnat mai multe persoane. În mai, două persoane au fost puse sub acuzare pentru că au vândut mii de airbaguri neautorizate, multe din ele realizate din piese vechi sau contrafăcute. Pe Ebay, acestea erau prezentate ca fiind “în stare nouă”.
De cealaltă parte, producătorii autorizați avertizează dealerii auto care vând mașini second-hand să fie mai vigilenți și să verifice cu atenția aribagurile, întrucât logo-urile și celelalte marcaje nu sunt identice cu cele în cazul produselor originale. De exemplu, Mazda a descoperit recent că airbaguri contrafăcute, deoarece numele furnizorului său Autoliv era scris greșit.
WSJ mai arată că pe piață există și altă problemă – în prezent, autoritățile de reglementare analizează dacă este necesară o rechemare în service pentru 45 de milioane de autovehicule care ar putea avea probleme cu dispozitivele de umflare a airbagurilor, fabricate de ARC Automotive.
Publicația explică că sistemul unui airbag se bazează pe o reacție chimică explozivă, care duce la eliberarea unui gaz care umflă sacul. Piesele contrafăcute fie nu se deschid, fie aruncă părți metalice după momentul declanșării. Din cauza gazului folosit pentru umflare, există un potențial risc de explozie, care crește semnificativ în cazul airbagurilor contrafăcute. De obicei, aceste piese ajung pe mașini reparate după accidente de către service-uri independente.
Cei care se ocupă cu falsificarea pieselor și-au rafinat metodele și nu mai fabrică întreg modulul airbagului, ci îl fac pe părți, pentru ca falsurile să fie mai greu de identificat. Acestea sunt apoi asamblate și vândute în SUA, uneori chiar de trei ori mai ieftin decât produsul original. Industria auto a făcut unele progrese în ultimul deceniu, în privința depistării falsurilor, însă unele au fost anulate în timpul pandemiei, pe fondul creșterii comerțului online sau a concentrării atenției pe alte fraude și anchete.
Sursă: The Wall Street Journal
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.