“Aceasta este o provocare internațională care necesită o acțiune colectivă. Prin urmare, anunț înființarea Operațiunii «Prosperity Guardian», o nouă și importantă inițiativă multinațională de securitate. Suntem cu toții aici pentru că multe țări pot contribui în mod direct la eforturile noastre comune de a menține în siguranță căile navigabile strategice”, a declarat Secretarul american al Apărării, Lloyd Austin, aflat într-o vizită în Bahrain, la cartierul general al Marinei SUA.
Operațiunea Prosperity Guardian constă în patrule comune în sudul Mării Roșii și în Golful Aden. Printre țările care vor participa se numără Marea Britanie, Bahrain, Canada, Franța, Italia, Olanda, Norvegia, Seychelles și Spania. Analiștii atrag atenția că nu este clar dacă toate aceste țări sunt dispuse și să doboare rachetele și dronele rebelilor Houthi, pentru a proteja navele comerciale.
Marina americană are deja o forță operațională în Marea Roșie, dar nu este clar, momentan, dacă SUA vor suplimenta numărul de nave și avioane de patrulare, ca urmare a inițierii Prosperity Guardian.
Rebelii Houthi au amenințat că vor ataca toate navele care se îndreaptă spre Israel, indiferent de naționalitatea lor, și au avertizat companiile maritime internaționale să nu facă afaceri cu porturile israeliene. Aproximativ 12% din traficul maritim mondial tranzitează în mod normal Canalul Suez, cea mai scurtă rută maritimă dintre Europa și Asia, trecând apoi și prin apele Mării Roșii, în largul Yemenului. Atacurile au perturbat comerțul maritim din regiune, deoarece firmele de transport de mărfuri au schimbat ruta în jurul Africii, ceea ce a dus la creșterea costurilor și la întârzieri care sunt așteptate să se agraveze în următoarele săptămâni.
Luni, compania petrolieră British Petroleum a suspendat temporar transporturile de petrol prin Marea Roșie din cauza atacurilor, devenind astfel prima companie petrolieră care oprește tranzitul în regiune. De asemenea, grupul Frontline a declarat că navele sale vor evita trecerea prin această cale navigabilă, semn că această criză se extinde și include și transporturile de energie. Și alte mari companii, precum Evergreen, Maersk și Mediterranean Shipping Company au oprit transporturile prin Marea Roșie.
Surse alternative: Reuters, The Guardian
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.