Industria energetică și cea constructoare de mașini electrice din Europa ar putea să-și scadă considerabil dependența de importurile de componente și resurse din China, în viitor, în contextul în care compania Northvolt a dezvoltat un prototip de baterie “revoluționară” sodiu-ion.
Acumulatorul este mai ieftin de produs și mai durabil, întrucât stochează energia electrică fără a folosi litiu, nichel, grafit sau cobalt, materii prime rare și scumpe. De asemenea, funcționează bine atât la temperaturi scăzute, cât și la unele ridicate, și are o densitate de energie de 160 wați/oră per kilogram, apropiată de cea a bateriilor litiu-ion, folosite în mod obișnuit.
Patrik Andreasson, vicepreședintele companiei, a arătat: “Folosirea tehnologiei sodiu-ion nu este nouă, dar credem că acesta este primul produs complet lipsit de materii prime critice. Este o descoperire fundamentală. Acest lucru oferă o alternativă care nu presupune importul de componente din alte părți ale lumii, inclusiv din China”.
Prototipul a fost dezvoltat în laboratoarele din Suedia și va fi prezentat clienților anul viitor. Northvolt a proiectat bateria pentru instalațiile de stocare a energiei electrice, dar spune că aceasta ar putea fi remodelată pentru a putea fi folosită, în viitor, și pe vehiculele electrice. Compania nu a decis încă la ce fabrică va lansa producția de masă.
Stocarea energiei în baterii, la scară industrială, este considerată crucială pentru procesul de decarbonizare a rețelelor de electricitate. “Parcurile” de acumulatori sunt concepute pentru a înmagazina energia solară și eoliană, care să fie folosită când producția din aceste două surse scade, de exemplu când vântul nu mai bate la fel de puternic sau când afară este înnorat.
Surse alternative: The Guardian, Financial Times
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.