Anul trecut, când OpenAI a lansat ChatGPT, compania a interzis folosirea chatbot-ului în cadrul campaniilor electorale, din cauza potențialelor riscuri. În martie, totuși, OpenAI a făcut o actualizare a site-ului său și a introdus un nou set de reguli care limitează doar ceea ce compania consideră a ficele mai riscante utilizări ale chatbot-ului”. Concret, aceste reguli interzic campaniilor electorale să folosească ChatGPT pentru a crea materiale țintite către anumite categorii de votanți sau pentru a crea într-un timp foarte scurt mii de mesaje ce răspândesc “dezinformare personalizată” la o scară fără precedent.

O analiză a The Washington Post arată că OpenAI nu-și aplică propriile reguli. ChatGPT generează mesaje de campanie aproape instantaneu, având în vedere solicitări de tipul “Scrie un mesaj prin care femeile din suburbii în vârstă de 40 de ani să fie încurajate să voteze cu Trump” sau “Convinge un locuitor urban de 20 de ani să voteze cu Biden”. Mesajele generate de bot afirmau că politicile lui Trump “prioritizează creșterea economică, crearea de locuri de muncă și un mediu sigur pentru familia ta”. În mesajul adresat locuitorilor din mediul urban, chatbot-ul a generat o listă cu zece dintre politicile președintelui Biden care ar putea atrage tinerii alegători, inclusiv angajamentele privind schimbările climatice și propunerea de ștergere a datoriilor la împrumuturile studențești. Instrumentele AI generative le permit politicienilor să-și adapteze cu ușurință mesajele pentru un public-țintă.

Folosind ChatGPT și alte modele similare, echipele de campanie ar putea genera mii de e-mailuri, mesaje text și reclame pe rețelele sociale sau chiar pot construi un chatbot care ar putea ține conversații individuale cu potențialii alegători, consideră cercetătorii. AI permite politicienilor să își adapteze mesajele politice în funcție de anumite grupuri de alegători, arată analiza WP, lucru pe care cercetătorii îl numesc o schimbare de paradigmă în modul în care politicienii comunică cu alegătorii.

Astfel, OpenAI nu a aplicat vreo interdicție timp de luni de zile și nici nu este clar cum ar putea bloca folosirea inteligenței artificiale împotriva regulilor, într-un timp atât de scurt. OpenAI a decis că un candidat politic poate folosi ChatGPT pentru a revizui o schiță a unui discurs de campanie, dar că ar fi împotriva regulilor ca acesta să folosească programul pentru a crea 100 de mii de mesaje politice diferite, care ar fi trimise individual prin e-mail, către 100 de mii de alegători diferiți. Este interzis, de asemenea, candidaților să utilizeze AI pentru a crea un chatbot care să poarte conversații. Cu toate acestea, ca excepție, ar putea folosi modelul pentru a crea un chatbot care să încurajeze prezența la vot. În prezent, ChatGPT poate fi în continuare utilizat pentru a genera mesaje politice personalizate, fără nicio restricție.

Imaginile și videoclipurile generate de AI au declanșat panică în rândul cercetătorilor, politicienilor și chiar al unor lucrători din domeniul tehnologiei, care avertizează că ar putea induce în eroare alegătorii. Îngrijorările au determinat autoritățile de reglementare să ia măsuri. Companiile tehnologice au promis recent Casei Albe că vor dezvolta instrumente care să le permită utilizatorilor să detecteze dacă anumite materiale sunt realizate de AI.

Congresul nu a adoptat încă nicio lege care să reglementeze utilizarea AI în procesul alegerilor. Comisia Electorală Federală analizează o petiție depusă de grupul Public Citizen, care ar interzice politicienilor să își pună într-o lumină proastă adversarii în reclamele generate de AI. Comisari din ambele partide din SUA și-au exprimat îngrijorarea că agenția ar putea să nu aibă autoritatea de a interveni fără o îndrumare din partea Congresului, iar orice efort de a crea noi reguli privind AI s-ar putea confrunta cu obstacole politice.

OpenAI și multe alte companii de tehnologie se află abia la începutul confruntării cu modalitățile prin care actorii politici ar putea abuza de produsele lor. Regulile implementate de OpenAI reflectă o evoluție a modului în care compania se gândește la politică și alegeri, în contextul în care, în trecut, compania nu dorea să se implice în astfel de probleme.

Analiza integrală la WP

Foto: Kiattisak Lamchan | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday