Corpul de Control al Ministerului Energiei a publicat raportul preliminar privind verificările făcute de autorități la Complexul Energetic Oltenia, în urma accidentului de săptămâna trecută, când trei mineri de la cariera Jilț au decedat.
Raportul în cauză arată că autoutilitara (de transport marfă) cu care au fost transportați minerii a fost fabricată în anul 1981, cu inspecție tehnică periodică valabilă până în luna martie 2023. Totodată, autoritățile precizează că drumul din carieră pe care se deplasa autovehiculul înainte răsturnării este “în pantă, greu practicabil și acoperit cu piatră spartă amestecată cu nămol”. În plus, din verificarea la fata locului, în perimetrul Carierei Jilț Sud, rezultă faptul că majoritatea drumurilor sunt greu practicabile, pline de nămol și necesită investiții pentru reabilitare.
Corpul de Control al Ministerului mai explică în raportul preliminar că la nivelul Complexului Energetic Oltenia existau două contracte de servicii transport, care deserveau Cariera Jilț Sud, unde s-a petrecut accidentul. Astfel, unul dintre contracte, privind “Închiriere autovehicule de transport mixt, persoane și materiale, cu șofer”, a expirat la data de 23.01.2023, deci era în vigoare la momentul producerii accidentului. Este singurul contract care permitea transportul persoanelor.
Celălalt contract, având ca obiect ”Închiriere de vehicule de transport marfă cu șofer” a expirat la finalul anului trecut. Totodată, explică autoritățile, deși contractul de servicii transport marfă era expirat, în continuare autovehiculele închiriate prin acest contract erau folosite de fapt pentru transportul de persoane, în contextul în care contractul de transport mixt era în perioada de valabilitate și, mai mult de atât, autovehiculele închiriate prin acest contract erau disponibile.
Investigatorii au mai descoperit că autovehiculul implicat în accident a fost utilizat în ziua de 31.12.2022 pentru efectuarea unui număr de 16 curse, pe distanțe situate între 3-5 km. “Acest aspect probează faptul că utilizarea acestui mijloc pentru transportul salariaților în ziua de 17.01.2023 nu a fost un caz unic, autovehiculul fiind utilizat pentru transportul angajaților și în alte situații. Având în vedere aceste aspecte este de netăgăduit faptul că s-a utilizat un autovehicul de transport marfă pentru transportul salariaților și în alte situații”, au conchis autoritățile.
În paralel, raportul Inspecției Muncii transmite că: “Perimetrul în care s-a produs evenimentul nu a fost asigurat pentru stabilirea dinamicii accidentului și starea de fapt a fost modificată, alterându-se urmele lăsate de autoutilitară (…), iar în acest mod SOCIETATEA COMPLEXUL ENERGETIC OLTENIA S.A. a modificat starea de fapt a drumului pe care s-a deplasat mijlocul de transport implicat în eveniment”.
Nu este însă clar dacă alterarea s-a făcut intenționat, dar compania a fost amendată cu 5.000 de lei.
Raportul inițial al Corpului de Control al Ministerului Energiei
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.