Monika Schnitzer, președintele Consiliului German al Experților Economici a declarat în cadrul unui interviu pentru cotidianul regional german Rheinische Post că “inflația va reprezenta o problemă pentru economia germană și în 2024, iar numai spre sfârșitul anului va reveni la un procent de 2%”, precizând că scenariul pesimist este rezultatul faptului că producătorii au crescut prețurile, uneori chiar exagerat, iar consumatorii și întreprinderile sunt acum nevoiți să plătească mult mai mult pentru bunurile necesare.
Declarațiile doamnei Schnitzer contrazic însă evaluările de săptămâna trecută ale Institutului Ifo din München, care estimează că inflația va scădea la 6,4% în 2023. De asemenea, analiștii economici au mai spus că recesiunea ar duce la o scădere economică de doar 0,1%, și nu 0,3% cât se preconizase anterior.
În ceea ce privește raportul salariu-preț, Monika Schnitzer mai crede că nu ar trebui să reprezinte un motiv de îngrijorare, întrucât în domeniile cheie angajații au primit deja creșteri salariale care să acopere creșterea prețurilor la alimente și energie. În Germania, inflația a atins în luna octombrie un nivel record de 10,4%, dar a scăzut ușor luna următoare, la 10%. Prețurile gazelor naturale și al curentului electric pentru consumatorii casnici s-au majorat cu peste 50% în noiembrie, iar prețurile alimentelor au crescut cu peste 20%, comparativ cu aceeași perioadă din 2021.
În acest context, Președintele Consiliului German al Experților Economici a cerut introducerea, de anul viitor, a unei “suprataxe temporare de solidaritate”, care să finanțeze plafonul de preț impus de guvern pentru energie. Concret, cei cu venituri mai mari ar trebui să plătească mai mult pentru energia electrică și pentru gazele naturale, iar surplusul ar urma să fie folosit pentru a ajuta consumatorii cu venituri reduse. Conform estimărilor analiștilor, măsura ar putea aduce aproximativ 13 miliarde de euro la bugetul de stat.
Sursa: DW
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.