În fiecare zi, circa 45 de mii de avioane civile zboară prin spațiul aerian al Statelor Unite, cu 1,7 milioane de pasageri la bord. SUA este cel mai mare poluator cu dioxid de carbon în sectorul aviației, iar acest domeniu este și cel mai dificil de decarbonizat.
Una dintre soluțiile propuse de cercetătorii Universității de Stat din Arizona este înlocuirea kerosenului cu biocombustibili obținuți prin cultivarea unui soi de iarbă (Miscanthus) ușor de îngrijit, pe o suprafață de 23,2 milioane de hectare de teren agricol aflat în paragină sau cu o calitate slabă a solului. După recoltare, ar fi garantată o cantitate suficientă pentru a satisface cererea sectorului aviației americane în 2040. Lucrarea lor a fost publicată în revista Nature Sustainability.
Nazli Uludere Aragon, coautor al cercetării, a declarat că în acest fel “demonstrăm că este la îndemâna Statelor Unite să decarbonizeze combustibilul folosit de aviația comercială, fără a fi nevoie să aștepte electrificarea sistemelor de propulsie a avioanelor. Dacă vrem să ajungem la zero emisii de gaze cu efect de seră, trebui să ne ocupăm de emisiile provenite din transportul aerian, care sunt așteptat să crească în cadrul unui scenariu de activitate obișnuită’’.
Oamenii de știință au evaluat mai multe tipuri de soluri, au efectuat modelări hidro-climatice și ale ecosistemelor, pentru a determina locurile și condițiile pentru a cultiva Miscanthus în mod durabil. În demersul lor, au ținut cont atât de criteriile de performanță economică, cât și care țin de calitatea mediului. În cele din urmă, echipa a determinat cantitatea și costurile pentru obținerea biocombustibilului care ar putea fi obținut și distribuit la nivel național.
“Actualul mod de a produce combustibil sustenabil pentru avioane este foarte ineficient din punct de vedere funciar și nici nu se realizează la scară largă’’, a afirmat și Nathan Parker, alt autor, care a adăugat: “Există modalități foarte limitate prin care aviația ar putea deveni un sector cu emisii reduse de dioxid de carbon, cu un impact climatic adecvat. Această modalitate, prin intermediul agriculturii, am demonstrat-o a fi fezabilă și care poate face ca industria aviatică să fie neutră din punct de vedere climatic’’.
Cercetătorii Universității de Stat din Arizona au arătat că, în final, se poate obține cantitatea de 30 de miliarde de galoane de biocombustibil, adică necesarul sectorului aviației civile estimat pentru 2040, la un cost mediu de 4,10 dolari/galon. Deși prețul kerosenului a variat anul acesta între doi dolari și cinci dolari per galon, profesorii spun că și prețul de 4,10 dolari este rezonabil, dacă se ia în considerare impactul scăzut asupra mediului.
Surse alternative: Phys.org, Revista Nature
Foto: Sergey Tinyakov | Dreamstime.com
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.