Patru surse din domeniul aviației civile au declarat pentru agenția Reuters că firmele aeriene dezmembrează aeronave pentru a face rost de piese și a prelungi durata de viață a altora. Una dintre persoanele familiare cu subiectul a explicat că un avion Airbus A350 este consemnat la sol și dezmembrat și că de pe mai multe Boeing 737 și Airbus A320 au fost decuplate diverse echipamente de bord. Sunt ”desfăcute” inclusiv aeronave fabricate în Rusia, dar cu componente din Occident: de exemplu de pe un Suhoi Superjet 100 a fost luat motorul.
Suhoi Superjet 100. Sursa foto: Denis Kabelev | Dreamstime
Guvernul a făcut o recomandare în acest sens în luna iunie, întrucât din cauza sancțiunilor, firmele din industria aviatică rusă nu mai pot cumpăra piese din străinătate, nici să ceară reparații.
O altă sursă a comentat că nici țările care nu au impus sancțiuni Rusiei nu se grăbesc să furnizeze piese de schimb, întrucât traseul lor poate fi ușor de urmărit, iar astfel ar putea fi supuse ele însele sancțiunilor.
”Este doar o chestiune de timp până când aeronavele din Rusia vor fi canibalizate”, spune un expert din Occident care preferă să-și păstreze anonimatul. În decurs de un an de la intrarea în vigoare a sancțiunilor, va fi greu de întreținut aeronavele moderne chiar și pentru baza rusă de ingineri cu înaltă calificare, este evaluarea experților internaționali citați de Reuters. La cererea agenției, Ministerul rus de Externe și Aeroflot au refuzat să comenteze.
Problema cea mare o reprezintă modelele mai noi A420neo, A350 sau Boeing 737 MAX și 787, care au nevoie de actualizări constante. Sursele agenției spun că ceea ce fac rușii acum se mai întâmplă când firmele au dificultăți financiare, însă niciodată fenomenul nu a avut o asemenea amploare ca acum în Rusia. Însă și aceste piese de schimb au o durată de viață care trebuie consemnată.
Airbus A350. Sursa foto: Tornado144 | Dreamstime
Compania de stat Aeroflot avea, la finalul anului trecut, 134 de avioane Boeing, 148 de Airbus și 80 Suhoi, fabricate în țară. În baza datelor analizate de Reuters, prin intermediul site-ului de specialitate FlightRadar, 15% din totalul flotei nu a mai decolat de la finalul lunii iulie. Conform datelor FlightRadar, trei Airbus A350 nu au mai zburat de peste trei luni. Aeroflot a înregistrat între aprilie și iunie 2022 o scădere cu 22% a totalului de zboruri față de intervalul similar din 2021, după ce nu i-a mai fost permis să opereze curse către destinațiile occidentale.
Sursa: Reuters
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.