O analiză Reuters expune problemele din aeroporturile europene, asaltate de turiști, dar incapabile să îi proceseze în flux regulat, deși sezonul vacanțelor este abia la început. După doi ani de pandemie, oamenii încearcă să recupereze vacanțele pierdute, dar companiile aeriene și aeroporturile nu au de unde să angajeze sute de mii de oameni de care ar avea nevoie.
Aeroporturile din Germania, Franța, Spania și Țările de Jos oferă salarii mai mari și bonusuri, dar cei 600 de mii de angajați concediați în timpul pandemiei din cauza restrângerii numărului de călătorii și-au găsit alte joburi, sau chiar s-au recalificat în alte sectoare și nu mai vor să se întoarcă.
De aici, riscul de anulare a zborurilor sau cozile lungi de la îmbarcare, pentru că nu mai are cine să proceseze bagaje, să asigure securitatea și fluxurile de pasageri.
“Vara în care călătoriile aeriene ar fi trebuit să revină la un nivel normal riscă să devină vara în care modelul de transport aerian lowcost cu volum mare s-a defectat”, arată Reuters.
Penuria de forță de muncă și grevele au provocat deja perturbări în Londra, Amsterdam, Paris, Roma și Frankfurt. Companii aeriene precum gigantul low-cost easyJet anulează sute de zboruri de peste vară și se pregătește de noi greve în Belgia, Spania, Franța și în țările nordice.
La nivel mondial, industria aviației s-a restrâns cu 2,3 milioane de locuri de muncă în timpul pandemiei. Unii au plecat în domeniul livrărilor la domiciliu, care au explodat în lungile perioade de carantină, alții au învățat cum să lucreze de acasă, cert este că mulți nu mai consideră atractiv un salariu de aproximativ 2.000 de euro pentru a lucra într-un domeniu stresant și de responsabilitate, așa cum este un aeroport.
Pe de altă parte, un factor major care încetinește viteza cu care pot fi angajați oameni în acest domeniu este timpul necesar pentru obținerea autorizației de securitate. De exemplu, verificările pentru obținerea unei astfel de autorizații durează în Franța și cinci luni, în timp ce numai din aeroporturile pariziene, Charles de Gaulle și Orly lipsesc 4.000 de angajați. În Olanda, Aeroportul Schiphol oferă un bonus de 5,25 euro pe oră pentru 15.000 de lucrători care ar dori să se angajeze la pază, manipulare bagaje, transport și curățenie.
Se preconizează creșteri de costuri și dincolo de perioada de vară, ceea ce, arată Reuters, poate pune în pericol modelul de afaceri al companiilor low-cost. Acestea fac profit din volum mare, dar dacă merg în pierdere, volumul mărește pierderea. Pe de altă parte, costuri mai mari înseamnă bilete mai scumpe, ceea ce amenință întregul concept low-cost.
Foto: Airport Luggage © Hugo Maes | Dreamstime.com
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.