Cardurile de loialitate, pe care cumpărătorii le scanează la casă, fac mult mai mult decât acordarea unui discount de pe bonul final. În baza listelor de cumpărături repetate, ele permit comerciantului să facă un profil al clientului. Dar acum tot mai mulți comercianți folosesc inteligența artificială (AI) pentru a încerca să prezică și să încurajeze automat preferințele și achizițiile specifice.
Consultantul Daniel Burke, de la Blick Rothenberg, spune că „Sfântul Graal” al comerțului este cunoașterea dorințelor consumatorilor înainte chiar ca aceștia să își dea seama de ele.
Will Broome este fondatorul Ubamarket, o firmă din Marea Britanie care a realizat o aplicație de cumpărături care permite oamenilor să plătească cu telefonul, să facă liste de cumpărături și să se informeze ce ingrediente sau alergeni conține un produs, prin simpla scanare cu telefonul. Dar în spatele acestei aplicații un sistem de inteligență artificială urmărește mai degrabă tiparele de comportament ale oamenilor decât achizițiile lor și, cu cât aceștia cumpără mai mult, el devine anticipativ, construind probabilități privind noi produse sau chiar un calendar al achizițiilor.
Poate anticipa de exemplu când un anume client va dori o ciocolată într-o sâmbătă, sau un anume tip de vin într-o vineri seară, permițând magazinului să facă așa numitele „oferte hiper-personalizate”.
În Germania, un start-up din Berlin numit SO1 face lucruri similare, dar rezultatele sunt chiar mai concrete – de nouă ori mai mulți oameni cumpără produse introduse pe rafturi după ce au fost sugerate de AI decât cele oferite de promoțiile tradiționale, chiar și atunci când reducerile sunt de până la 30%.
În SUA, Kroger, un lanț de supermarketuri, experimentează rafturi inteligente, echipate cu afișaje LCD care se conectează prin bluetooth la telefonul clientului (cu acordul acestuia) și primesc informații de la aplicațiile de fidelizare ale lui, făcându-i și oferte personalizate, individuale.
Jeni Tennison, care conduce un institut britanic care militează împotriva exploatării datelor personale spune că “trebuie să înțelegem cu adevărat ce impact are colectarea datelor și profilarea consumatorilor asupra diferitelor sectoare ale societății. Poate fi justificată comercial profilarea oamenilor în funcție de rasă, statut social, economic sau gen?”.
Potrivit unui studiu realizat de Gartner, mai mult de trei sferturi dintre marii comercianți cu amănuntul din întreaga lume au sisteme de inteligență artificială sau le vor avea înainte de sfârșitul anului. Pandemia a accelerat această tendință a marilor lanțuri de magazine, deoarece oamenii s-au concentrat pe cumpărături esențiale, iar asta a dus la un dezechilibru între cerere și ofertă. “Când se golesc rafturile, asta arată că prognozarea cererii nu a mai funcționat”, explică unul dintre analiștii Gartner nevoia magazinelor de a-și instala sisteme informatice care să le ajute să prezică mai bine tendințele de consum.
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.